Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fattar inte om det är bra eller dÃ¥ligt  (läst 11099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #15 skrivet: 28 juli 2005, 15:02:46 »
Hej

Jag är ej riktigt säker på hur varm framledning ochg varmvatten man får med nya 2005. Jag tror som med min 2010 det är ett speciellt körfall och speciellá omständigheter man kan nå upp till 58 grader med nya 2005. Om det är som med min 2010 når man aldrig upp till VV till 58 grader utan framl kan hålla den och varmvattnet slutar på max 56,57 grader. Så är det med min 2010 som där står att den ej går mer än till 55 grader. 

Så frågan är under vilka premisser får man 58 grader med nya 2005?
AlfM fråga NIbe innan du  beställer din 2005.

(Kanske med det tillägget att köpa en 2005 istället. Lite varmare vatten på fast kondensering. Men då kan man inte docka till en VVM240.)


Jag vet Nya 2005 kör dom ej mot VVM av någon anledning utananvänder SMO som ej har samma begränsningar i sitt programet.
Sen har jag hört det är en ny typ av kompressor i 2005 och lite mer köldmedel volym och styrn på luft flöde stegvis. 2010 har 2 stegs kompressor. det finns ej i 2005.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #16 skrivet: 28 juli 2005, 16:55:01 »
AlfM:
Hade ett litet problem. Kopplade om från Olja till El. Sänkte tempen på pannan från 70-80 till 55-57.
När man tappade upp ett bad med fullt blås på kranen så blev det kallt på slutet.
Men genom att tappa upp lite långsammare, kanske 50/60% hastighet jämfört med innan,
då försvann problemet. Jag ringde Nibe, och de tipsade mig om detta. (Innan jag hittade detta forum).
Lång historia kort, så hinner inte pannans växlare (Nibe City VX) värma tappvattnet om
det är "enbart" 55-57 grader i pannan, och det är fullt blås i kranen, men den hinner med om
det tappas lite långasammare. Problem borta.


Hassel:
Det är ju perfekt. Jag har läst på en annan tråd om att du och Janne "var lite oroliga" för att du inte skulle kunna köra med fast kondensering mot din panna pga för dålig temperatur på VV.
Men då stämmer ju inte det. Det är bara att gratulera. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #17 skrivet: 28 juli 2005, 17:16:06 »
Janne:
Jag har jämnfört 2010 och 2005 i manualerna och kommit fram till följande:

2005 har en utgående temperatur på 58 grader. 2010 55 grader.
På teknisk data har man bättre cop på 2005 utom på -7/45 där 2010 är bättre.
Enda nackdelen som jag ser det. (O-)ljudet. 2005 låter mer, och jag har en "kinkig" granne åt det hållet som jag har tänkt montera VP.
Det har jag tänkt lösa med klarsignal från kommunens miljökontor innan den kommer på plats.
(Kanske även bygga en ljudvägg).
Att jag inte kan docka mot VVM240 stör mig inte. Jag kommer aldrig att skaffa en sådan. Jag tycker att den kostar för mycket. Av samma skäl kommer inte SMO in här heller.
Jag tror på inomhustermostatstyrning till 100%.
Jag har lusläst:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,752.0.html
Där pratar dom om till och från på 0,5 grader inomhus. Jag köper det!
Dessutom har jag gått ifrån tankarna på separat VVB från VP, så jag får inga problem med växling från 30-35 till 58.
Som sagt! 2005 är på G till AlfM! ;D ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #18 skrivet: 29 juli 2005, 07:44:56 »
AlfM !

Njau, gällande mina och Jannes diskussioner, så är det nog mer som så att
Janne tycker att man skall köra med fast kondensering under sommaren
och låta VP'n värma vattnet i pannan, istället för pannan i sig själv.
Och därmed trycka ner kostnaden för VV ytterligare.

Min oro i det hela är nog mer min generella feghet. VP'n är sprillans ny.
Jag är en novis på det här. Så jag ville dra igång systemet enligt Nibes
instruktioner först, innan jag duttar med systemet.

Men helt klart är att jag vill hitta vägar i slutändan för att använda VP'n
så mycket det bara går, och det innebär nog i slutändan att jag vill ha
VP'n mot fast kondensering under delar av året.

Jag har aldrig varit orolig för att vi inte skulle ha VV.

H
Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #19 skrivet: 29 juli 2005, 17:05:45 »
Hassel:

Jamen då är allt ju OK!
Trevlig helg, förresten! :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #20 skrivet: 30 juli 2005, 16:29:29 »
Hej  VPHenrik

Det var kul att det är fler än jag som har Nibes Avacerade program box. SMO 10. Vad tycke du om den och varför valde du att köra din 2010 mot SMO.

Den har många inställnings möjligheter. Jag blev först snurrig då jag började bläddra i menyerna.


-------------------------------------------------------------------------------
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad vphenrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #21 skrivet: 30 juli 2005, 20:51:18 »
Hej  VPHenrik

Det var kul att det är fler än jag som har Nibes Avacerade program box. SMO 10. Vad tycke du om den och varför valde du att köra din 2010 mot SMO.

Den har många inställnings möjligheter. Jag blev först snurrig då jag började bläddra i menyerna.
Med det jag vet i dag tror jag att jag valt VVM-240 istället för det jag byggt ihop idag, funktionen är den samma men installationen hade varit betydligt enklare. Men Ã¥ andra sidan har jag lärt mig en del om rörbockeri  :). För att komma till din frÃ¥ga sÃ¥ var anledningen att jag tror mer pÃ¥ sättet att styra innetemperaturen som erbjuds med SMO/VVM än att bara använda en termostat som slÃ¥r till och ifrÃ¥n. Jag har lagt rätt mycket tid  pÃ¥ att hitta rätt parametrar, men nu fungerar systemet bra. Det enda jag tycker är kass är det sätt som avfrostningen är gjord, men det har väl egentligen inte sÃ¥ mycket med SMO/VVM att göra.
Nibe 2010-8 + SMO-10 kopplad till VPA 200/70. Tegelhus på 150 kvm + källare från 57 i Skåne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #22 skrivet: 30 juli 2005, 21:04:06 »
Avfrostnings principen kan jag till viss del hÃ¥lla med om att den verkar knasig. Men Skiftning till 2010 i läge I  anser jag det skall ske dÃ¥ man har den ute temp sÃ¥ att det ej blir nÃ¥gon pÃ¥isning (15 gr ute). Nu har du ingen pÃ¥isning och ingen avfrostning?

Citera
Mitt tycke är att ändra under meny 9.1 i SMO Avfrostning Temp som fabriks inställning
(det är förångnings Temp inte ute temp).

Låt den av frosta var 60 min ( det är min inställning). Sätt effektändrings temp vid +15 grader. Det går bra att köra steg II  till denna ute temp. Du får bättre effekt COP i steg II vid högre utetemp.

Om du har växelventil NIBES gör SMO smarta VP och cirk pump stopp enligt beskrivning se länk.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3576.msg35026.html#msg35026

Det är även smart  avfrostning med SMO sÃ¥ att det gÃ¥r mycket fortare. VV läge används .
Avfrostn tar endast ca 1 min, sen går VP fullt rus igen.


För att få VP tystare sommartid med steg II så använd steg I fläkt hastighet för det fungerar bra. Det luftflödet har de i deras nyaste 2010. Skifta X13:3,4 så får du denna funktion. den blir bara effektivare nu sommartid. Det blir 1750 istället för 2450 m3luft /h.


En fråga har du en Nibe elkasset och  styrs den då via SMO? 
SMO har ju effektvakt använder du den?

Om du gör detta hur har du stegen inkopplade. Jag har frågat NIBE men ej fått klart besked.
Anser själv steg 1 är 3kW steg 2 är  6kW och steg 3 är steg 1+2. Linjär koppling.



« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 06:50:40 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #23 skrivet: 31 juli 2005, 19:44:07 »
Med det jag vet i dag tror jag att jag valt VVM-240 istället för det jag byggt ihop idag, funktionen är den samma men installationen hade varit betydligt enklare. Men å andra sidan har jag lärt mig en del om rörbockeri :). För att komma till din fråga så var anledningen att jag tror mer på sättet att styra innetemperaturen som erbjuds med SMO/VVM än att bara använda en termostat som slår till och ifrån.
Hej Henrik:
Det hade varit intressant om du hade vidareutvecklat hur du gjort.
Varför vill du ha en VVM240 istället för en VPA 200/70?
På vad sätt var det problem att styra med ett inomhustermostat.
Du har en oljepanna också, va?
Jag är själv inne på typ VPA 200/70, så därför hade det varit bra om man inte gör om misstagen.
Trots allt skiljer det ju många tusenlappar på alternativen.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #24 skrivet: 31 juli 2005, 20:21:10 »
AlfM  Vi får se vad vphenrik svarar.

Kontrollera även med dem exvis nedan citat om de har klarat sig med inställning i 2010 och rumstermostat utan att gå ut och justera i VP och då lossa alla 10 tochskruvarna. Den person jag citerar är en av" alla " under 2010 långa tråd.


Citera
   sm0bog  NIBE Fighter 2010
« skrivet: 2004-09-22, 13:22:47 »   

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har just inköpt, installerat, startat Nibe Fighter 2010-8. Kostnad: 39300:- ( inkl. installation). Dockad till befintlig 'vattenburen' el-panna ( Thermia EPT 13) Villa med källare: 98 + 90 kvm (Stockholms län). Tot. el-förbrukning ca 34 kWh ( hitintills ). Använder rumstermostat ( +- 0.2 C grader ). Kör' med fabriks-inställningar med följande modifikationer..

- Effektsteg 1, värme +5 grader ( +7) ..effektsteg 2, <+5
- Balanstemperatur ( när tillskott behövs) +2 ( +5 )
- Max. returtemperatur, f.n. +33  ( +45 )

Fighter 2010 startar högst 3 ggr/h och stoppar vid +22 grader (rumstermostat) eller när returtemperaturen är +33 grader.

 
Väl mött Jag tror själv  på interligent styrning (SMO;VVM) eller så får man snickra ihop något smart.
Janne
« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 06:56:22 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad vphenrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #25 skrivet: 31 juli 2005, 21:28:49 »
Varför vill du ha en VVM240 istället för en VPA 200/70?
Enda anledningen är att installationen hade varit enklare. VPA + SMO + elkasett + en hel del rör är i princip samma som en VVM + lite rör.

På vad sätt var det problem att styra med ett inomhustermostat.
Reglerteoretiskt är en termostat som slår till och från den enklaste formen av styrning och ger upphov till de största variationerna av inomhustemperaturen å andra sidan är den ju busenkel att ställa in. Samma teori säger att ett system som är framkopplat (Styr framledningstempen med avseende på utetemperaturen) skall kunna ge en stabilare innetemperatur. Men det är svårare att trimma in. Vårt hus är dessutom trögt (mycket betong) vilket gör det än svårare att ställa in. Man ser effekten av en parameterändring ca 2 dygn efter ändringen. Men jag skall inte påstå att jag är expert på att styra hustemperaturer och dessutom kan det många gånger vara så att den enklaste styrningen är bra nog. Men som den ingenjör man är så tilltalades jag av den mer avancerade styrningen som SMO/VVM kunde erbjuda, och efter mycket trimmande så tror jag att jag hittat en bra parameteruppsättning.

Du har en oljepanna också, va?
Inte sedan två veckor tillbaka :). Då åkte den gamla calfaktorn från 57 sin sista resa a:gl.

Nibe 2010-8 + SMO-10 kopplad till VPA 200/70. Tegelhus på 150 kvm + källare från 57 i Skåne.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #26 skrivet: 01 augusti 2005, 10:15:47 »
Tack för svaren Henrik!
Men vad jag förstod av ditt svar så gick du direkt på SMO och hoppade över inomhustermostatet. :)
Jag provar med inomhustermostat, och får jag inte det att fungera så är det ju bara att komplettera med SMO. Den fungerar ju perfekt, vad jag kan förstå. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte om det är bra eller dåligt
« Svar #27 skrivet: 01 augusti 2005, 10:31:33 »
Janne:
Vi tolkar tydligen inläggen olika.
sm0bog fixar det ju! ;D ;
Han har ju, citat: "VP_Rolls-Royce (Fighter 2010)" ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!