0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nä inte en enda... men jag förstår ju att den som kör väger en del också.. Om man nu ska lita på FB.... ThumbsupKanske bara han som har våg då?
Citat från: BosseBus skrivet 27 oktober 2010, 16:52:12Nä inte en enda... men jag förstår ju att den som kör väger en del också.. Om man nu ska lita på FB.... ThumbsupKanske bara han som har våg då?Jo du har rätt, 60ton är den lagliga vikten på vågarna men om man lastar rätt över axlarna kan man klara sig med 62ton om polisen inte börjar pipa allt för mkt om totalvikten ThumbsupJag har ju en våg i min kran ThumbsupNär jag lastar så trycker jag på en knapp för varje hiv och då räknar en dator ut hur många ton jag har i varje bunt, idiotsäkert Thumbsup
Citat från: joka83ed skrivet 28 oktober 2010, 13:06:00Citat från: BosseBus skrivet 27 oktober 2010, 16:52:12Nä inte en enda... men jag förstår ju att den som kör väger en del också.. Om man nu ska lita på FB.... ThumbsupKanske bara han som har våg då?Jo du har rätt, 60ton är den lagliga vikten på vågarna men om man lastar rätt över axlarna kan man klara sig med 62ton om polisen inte börjar pipa allt för mkt om totalvikten ThumbsupJag har ju en våg i min kran ThumbsupNär jag lastar så trycker jag på en knapp för varje hiv och då räknar en dator ut hur många ton jag har i varje bunt, idiotsäkert ThumbsupI och med att du vet exakt vikt så ska du böta för varje kilo som överstiger 60 ton då din överlast är medvetet.
Vad säger beställaren då? Får du full betalning fast du har överlast? Eller, gör du nån fuling och lämnar kranen på nån P-ficka innan du lastar av?
De som medvetet kör med överlast ska bara vara glada att inte fler gör som vägverket. En åkare hemifrån fick betala tillbaka allt som han hade haft i överlast. Då jag körde för POL så om man kom med en ny bil eller släp så det första de frågade efter var regbeviset. Nästa papper man fick var hur mycket man fick betalt för d.v.s. bara upp till tillåten last. Allt som man lastade över körde man gratis. Klart, de betalade bra.
Citat från: hokanp skrivet 28 oktober 2010, 19:30:21De som medvetet kör med överlast ska bara vara glada att inte fler gör som vägverket. En åkare hemifrån fick betala tillbaka allt som han hade haft i överlast. Då jag körde för POL så om man kom med en ny bil eller släp så det första de frågade efter var regbeviset. Nästa papper man fick var hur mycket man fick betalt för d.v.s. bara upp till tillåten last. Allt som man lastade över körde man gratis. Klart, de betalade bra.Ja men det är väl ett bra sätt det ThumbsupKörde alla med lagliga lass så blev det jämnare konkurrens och lika villkor för alla, tyvärr så finns det de som lägger sig lågt i anbuden för att få körning och kompenserar upp den dåliga taxan med att köra med överlass.
Citat från: joka83ed skrivet 29 oktober 2010, 11:03:50Citat från: hokanp skrivet 28 oktober 2010, 19:30:21De som medvetet kör med överlast ska bara vara glada att inte fler gör som vägverket. En åkare hemifrån fick betala tillbaka allt som han hade haft i överlast. Då jag körde för POL så om man kom med en ny bil eller släp så det första de frågade efter var regbeviset. Nästa papper man fick var hur mycket man fick betalt för d.v.s. bara upp till tillåten last. Allt som man lastade över körde man gratis. Klart, de betalade bra.Ja men det är väl ett bra sätt det ThumbsupKörde alla med lagliga lass så blev det jämnare konkurrens och lika villkor för alla, tyvärr så finns det de som lägger sig lågt i anbuden för att få körning och kompenserar upp den dåliga taxan med att köra med överlass.Jo, men eftersom de flesta skogskunder ändå väger lassen vid avlämning så är det ju ganska enkelt att helt enkelt säga att man inte betalar för överlast. Man kan ju till och med ha nån form av straffavgift/avdrag om överlasten är för stor. Har du 5 ton för mycket så kan du inte skylla på att kranen väger fel...
Det gnälls ibland även på Posten men den här veckan har dom överträffat alla förväntningar. En beställning i Göteborg kl 11.45 (Posten hämtade 15.52) fanns att hämta dagen efter i Stockholm kl 14.30 hos vårt postombud. Brukar alltid ta minsta två dagar och den här gången tod det mindre än ett dygn.
Nu måste jag faktiskt komma till DHL:s försvar.Jag köpte en ny hembiostärkare på engelska Ebay, och den skickades igår 15:10 från Manchester, och den levererades för en kvart sedan! ThumbsupMin fru använder ofta DHL för att skicka paket till asien och afrika, och hon säger att det är det enda som fungerar, och hon känner inte alls igen sig i vårt häcklande av DHL. Det kanske bara är DHL inom Sverige som har problem?Stärkaren är förresten en Denon AVR-3311, som skall ersätta min AVR-3805, vilken är till salu om nån är intresserad