Och det är väl vid riktigt kallt väder som golvvärmen inte räcker..?
Det är mycket tveksamt om det är en bra ide att satsa på en LL-VP som spets-värme. Om det var så du tänkt dej Anders..? Det är ju snarare så att en LL-VP brukar behöva stöd-värme när det blir kallt. Du har inte så stor yta, så en kraftig pump kan nog fixa det, om det är normalt isolerat - kanske...
Man balanserar fördelningen i effekt mellan värme-källorna genom att trimma temp-inställningarna. Lite högre värde för den du vill ska ge mest effekt.
Tack för era svar!
Är det överhuvudtaget möjligt att låta två system reglera samma temp? Om båda värmekällorna var för sig har effekt nog att värma hela rummet kan jag inte se annat än att det ena kommer att ta över helt (det med högst börvärde). De regleringar jag har erfarenhet av är av lite snabbare karaktär och omfattar knappast rumsuppvärmning så du får gärna övertyga mig
Jag vet egentligen inte om det blir problem, bygget avslutades i höstas så vi har ingen erfarenhet.
Byggnaden är från början ett häststall som vi nu byggt om till bostad och pga takhöjd mm var vi tvungna att minska på isolertjocklek i golvet.
Tanken jag hade var att låta golvvärmen spetsa när luftpumpen ger upp men det var iofs bara en initial ide som poppade upp.
Samtidigt vill jag gärna ha golvvärmen i drift ur komfortsynpunkt men denna är ju rätt svår att sätta på ett fast effektvärde.
Kan det kanske fungera att schunta ner de två slingorna i det berörda rummet så jag får komforttemp i golvet (och samtidigt säkerställer att jag inte eldar sönder ekgolvet) och ovanpå detta låta l/l-pumpen ta spetsen. (golvet med fixtemp på kanske 21 grader eller nåt). Jag är inte orolig för verkningsgraden, resterande värmesystemet värms av en luft/vatten-pump och nere vid minus 10 eller lägre har jag väl bättre COP på l/l-pumpen? (delar av huset har radiatorer som härstammar från "oljepannetiden" så framledningen vid -10 ligger på cirka 55 grader, L/L-pumpen behöver ju "bara" värma till 30 grader eller vad den nu kan ha i inomhusväxlaren, eller är jag fel ute?)
Nåja, jag får väl helt enkelt borra hål i mitt ekgolv och peta ner ett termoelement och kolla golvtempen när det börjar bli kallt ute. Ville mest dryfta lite ideer ifall det blir aktuellt med komplettering.
/Anders