Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Snöslunga storlek?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Snöslunga storlek? (läst 31181 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
FRJO
Dignitär inom värmepump
Stad/land: västra götaland
Antal inlägg: 1450
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
Snöslunga storlek?
«
skrivet:
22 oktober 2010, 22:07:24 »
Citera
Har börjat fundera på snöslunga till denna vintern eftersom jag börjat bli kass i ryggen.
Hur fungerar små snöslungor typ den här
http://www.tretti.se/hem-och-fritid/tradgardsmaskiner/snoslungor/mcculloch-msb121
enstegs slungor men det står att de inte rekomenderar blötsnö
går det inte köra i blötsnö överhuvudtaget? bor i västsverige så det brukar inte komma några mängder på en gång men ofta lite blötare snö
De stora är så förbannat dyra och begagnade med de höga priserna är inte intressant för då får man väl ligga och mecka hela tiden
Loggat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Snöslunga storlek?
«
Svar #1 skrivet:
22 oktober 2010, 22:22:17 »
Citera
Jag skulle köpa en och testa.
Även om den inte skottar så bra så borde den inte belasta ryggen så mycket.
Funkar det inte så kommer du att känna att en dyrare är värd pengarna.
Om du köper den , rapportera gärna in dina erfarenheter.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #2 skrivet:
22 oktober 2010, 22:32:49 »
Citera
Det beror ju på...
många saker. Främst hur mycket du har att skotta. Den lilla slungan duger inte till mycket. Enklare att ta det för hand med en släde eller rejäl skyffel. Men om du har problem med ryggen så kan den kanske vara guld värd ändå. Fast blötsnö klarar den inte, för tex en bilinfart, eftersom den inte orkar kasta blötsnö tillräckligt högt och långt.
Om man bara får önska fritt så är tyngsta slungan med starkaste motorn bäst. Även om man inte får användning av den varje år i Stockholm. Å andra sidan är dom tunga att hantera och tar plats i garaget hela året.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
kluven
Expert på värmepump
Antal inlägg: 303
Karma +0/-1
kluven
«
Svar #3 skrivet:
22 oktober 2010, 22:36:59 »
Citera
Enstegare fungerar hyfsat även i blötsnö. Kastlängden blir oftast kort då snön väger betydligt mer.
Loggat
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blåst
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!
scoutman
Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo på landet är bäst!!
Kan värmepumpar
Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast på landet förståss!!
Antal inlägg: 171
Karma +0/-0
Kön:
Höst=fiske, jakt samt bygger förråd.
scoutman
«
Svar #4 skrivet:
22 oktober 2010, 22:38:19 »
Citera
Honda tillhör väl de bland de bästa snöslunge-märkena....jag vill ha en stoooor Honda slunga om jag hade fet plånbok
.
Loggat
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157 kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006 Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn. Mål: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskåp -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80% LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp några ggr/vinter.
År 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Årsmedeltemp +4,0
År 1: 14490kwh. Med VP Nibe 1245-6, + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +2,3
År 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +3,3
År 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +4,4
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
Svar #5 skrivet:
22 oktober 2010, 22:39:34 »
Citera
Jag har en gammal Gilson på 8 hk från 1970 talet. Den har 2 steg och fungerar mycket bra. Kastar snön långt. Jag har ochså en tvåstegs Gilson 5 hk. Den är på gränsen. Om det är torr snö går det bra men så fort det blir blöt snö får man mata försiktigt för att det inte skall fastna. Den har effekt i minsta laget. För att orda det har jag gjort ett separat handreglerat gasreglage. Då går den bättre men ej i klass med 8 hk.
Har en liten enstegs. Den går endast om snön är torr. Så fort snön blir fuktig är det stopp.
Jag rekommenderar att Du provar dig fram. Se hur det fungerar för grannen.
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #6 skrivet:
25 oktober 2010, 11:43:01 »
Citera
Jag har haft några små enstegsslungor, och saknar dem inte. En av dem, en mycket liten Toro med tvåtaktsmotor hade fördelen att den var så lätt att man utan vidare kunde lyfta upp den för att snöröja på t ex balkonger, dessutom gick den utan vidare in i skuffen på vilken personbil som helst. De två andra var större och tyngre med fyrtaktsmotorer (5 hk "skryteffekt" men motorn var lika stor till cylindervolymen som B&S 2,5 hk gräsklipparmotorer), de hade inget existensberättigande alls.
Som jag ser det så är de stora problemen följande:
1) De har ingen drivning på hjulen, det blir alltså tungt att röja snö i uppförsbacke.
2) Kort kastlängd och begränsade möjligheter att styra snön åt sidan, det mesta går alltså rakt fram och om det är en stor uppfart som ska röjas får man alltså röja samma snö flera gånger. Däremot gick åtminstone mina två större exemplar förvånansvärt bra i blötsnö.
3) Enstegsslungor är alltid hårt prispressade och följaktligen blir allt så rappligt och klent tillverkaren överhuvudtaget vågar leverera.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
FRJO
Dignitär inom värmepump
Stad/land: västra götaland
Antal inlägg: 1450
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
Svar #7 skrivet:
25 oktober 2010, 21:30:23 »
Citera
vad tror ni om denna? 1 körning så är det klart Thumbsup
http://www.blocket.se/skaraborg/Snoslunga_scania_30254916.htm?ca=16&w=3
Loggat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #8 skrivet:
25 oktober 2010, 22:01:16 »
Citera
Jajamensan...
i snöslungevärlden gäller störst går först!
Vi kanske kan dela...?
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
25 oktober 2010, 22:15:04 »
Citera
Med en liten 2 stegsslunga klarar du i princip lika mycket snö som med en stor det tar bara längre tid.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
rabalder
Expert på värmepump
Stad/land: Sydsverge
Antal inlägg: 224
Karma +1/-2
Kön:
rabalder
«
Svar #10 skrivet:
26 oktober 2010, 00:43:16 »
Citera
Är inte en ATV roligare än en snöslunga.
Vår granne kommer några gånger per år o plogar vår uppfart... och han tycker det är såååååå kul att han kör hela byn. studs
Loggat
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #11 skrivet:
26 oktober 2010, 11:21:11 »
Citera
Citat från: rabalder skrivet 26 oktober 2010, 00:43:16
Är inte en ATV roligare än en snöslunga.
Klickade du verkligen...
på FRJO's länk? Monstret körs av två personer. En baklänges och en framlänges.
Kan ATV vara lika roligt?
Loggat
Stig-H
Expert på värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 343
Karma +0/-0
Kön:
Liteuppochner
Stig-H
«
Svar #12 skrivet:
26 oktober 2010, 15:54:26 »
Citera
husq har en liknande mckullocen. den skovlar sig fram på egen hand så en igenplogad infart får man hålla emot så den hinner skyffla sig ner på "marken" Men mamma klarade av det tills hon tankade ren soppa i den... Vad som gäller alla slungor så hjälper det att bilglansa eller vanlig skidvalla på inmatningen, så kommer man betydligt längre i tungsnö. Nackdelen med en liten rackare är att man lätt hamnar i den sitsen att få kasta samma snö 2 eller ännu flera gånger. Och då blir det tungjobbat. Och bara en så enkel sak som att låta en garagevarm slunga få bli minusgrader innan man snösätter den gör en välda skillnad på en liten rackare.
Loggat
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #13 skrivet:
26 oktober 2010, 18:47:49 »
Citera
Har aldrig varit med om att det fastnar i slungan har iofs inte kört så mycket men har skottat med div slungor varje vinter sen -98
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #14 skrivet:
26 oktober 2010, 21:20:57 »
Citera
I min lilla 2stegsslunga så kan det packa igen i utkastet så man får rensa med en pinne eller någe om det är för blöt snö.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Snöslunga storlek?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1096
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Alara
Jisse
Börje__
TS Comfort AB
Ewald
tombe
Asa
Caper
danne824
R.nord
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info