0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt uteHär tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas utOch det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar utEnda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i husetmvh
Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerarmvh