0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har fått förslag/pris på följande pumpar till mitt fritidshus på ca 65 kvm.Panasonic NE9JKE (5,4kW, COP 4,4) Troligen en mycket bra pump..men har bara ytligt tagit lite värden på den ännu,men verkar ThumbsupMitsubishi MSZ-GE35VAH (Värmekapacitet nom 4,0, (min-max 1,5-5,3) ------ COP 4,19) halvklen effekt...annars braToshiba RAS-10 SKVP-ND (Nominell värmekapacitet 3.2 (min-max 0,6-6,1) ------- COP 5,08) bra lågeffektsegenskaper..sämre på järnet.Daikin FTXL20G (värmekapacitet min-nom-max 1,4 - 2,7 - 5,2 ------ COP 4,58)Går att justera BV steglöst från 10 ºC till 30 ºC...kanon i sommarstuga.Och så ska man välja ..... men vilken?Är de likvärdiga? Någon som ni tycker är bättre / sämre än de övriga? Jag är tacksam för synpunkter.
På så litet utrymme skulle Toshiban kunna vara bästa valet, den har lägsta uteffekten innan den den börjar gå med start/stopp för att hålla en lagom värme.Har ni tänkt köra underhållsvärme är jag inte lika säker, vet inte om Toshiba har en riktigt väl fungerande underhållsvärme, någon annan som vet?Välj en pump med lång garanti om ni tänkt lämna den obevakad under långa perioder.
Citat från: bibb skrivet 19 oktober 2010, 19:14:11Har fått förslag/pris på följande pumpar till mitt fritidshus på ca 65 kvm.Panasonic NE9JKE (5,4kW, COP 4,4) Troligen en mycket bra pump..men har bara ytligt tagit lite värden på den ännu,men verkar ThumbsupMitsubishi MSZ-GE35VAH (Värmekapacitet nom 4,0, (min-max 1,5-5,3) ------ COP 4,19) halvklen effekt...annars braToshiba RAS-10 SKVP-ND (Nominell värmekapacitet 3.2 (min-max 0,6-6,1) ------- COP 5,08) bra lågeffektsegenskaper..sämre på järnet.Daikin FTXL20G (värmekapacitet min-nom-max 1,4 - 2,7 - 5,2 ------ COP 4,58)Går att justera BV steglöst från 10 ºC till 30 ºC...kanon i sommarstuga.Och så ska man välja ..... men vilken?Är de likvärdiga? Någon som ni tycker är bättre / sämre än de övriga? Jag är tacksam för synpunkter.Har lagt in mina reflektioner Daikin och Mitsubishin har lågvarviga kompressorer som kan ge stomljud...kräver markstativ eller montage i "dött" mtrl typ grunden etc.