Den passar nog bra här, pajkastningen håller sig ju främst till luft/luft-avdelningen.
Påminner lite om bil/mc/ATV-forum där man har sitt favoritmärke, och dissar allt annat.
Dock så är det inte så konstigt att det blir som det blir.
Två exempel.
Apan dissar upprepade gånger Nocria p.g. a. luftspjällen inte kan ställas rakt ut.
Mina signaler från branschen är att detta har påverkat efterfrågan på denna maskin, och många installatörer är förtvivlade då de trots allt anser att det är en av de bättre maskinerna på marknaden.
En enda person som skriver upprepade inlägg med samma kritik kan alltså få det att "se ut" som om många är negativt inställda till denna pump, trots att man , med lite mer insikt, kan se att de allra, allra flesta är väldigt nöjda med sina Nocrior.
Då ställer man sig frågan, är det rätt att lägga munkavle på Apan?
Nej, det tycker inte jag, men jag anser att man bör följa regelverket i detta forum som säger:
4. Återkommande upprepanden av varningar för eller lovord över vissa värmepumpar tillåts inte, anledningen till detta är enkel, även om samma person klagar eller berömmer en viss värmepump i inlägg efter inlägg så kan det tolkas av forumets besökare och medlemmar som att det är "många" som gillar eller ogillar just den pumpen... Ett eller ett fåtal sakliga inlägg med beröm eller "varningar" för den "egna" värmepumpen är dock ok.
Denna punkt i regelverket har jag lagt till just för att en enda enskild missnöjd kund inte skall kunna snedvrida bilden av en viss produkt, i allmänhetens ögon.
På Samma sätt har säkert Raffens återkommande inlägg om Toshibas förträfflighet säkert påverkat försäljningen av Toshibas värmepumpar, med den skillnaden att han "skriver upp dem" istället för att framföra kritik, vilket då har ökat försäljningen.
Panasonic anser jag fortfarande får betala för att de hade några år med problem, kompressorer och fläktar, och att de nu, trots (så vitt jag kan se/förstå) har ett bra sortiment med maskiner som fungerar bra, ändå inte riktigt någon vill/vågar rekommendera.
Jag tycker det är lite synd, då Panasonic trots allt visat sig ha en riktigt bra kundvård och verkligen tagit ansvar när det krånglat.
Den typen av leverantörer behöver uppmuntras!
När det gäller "fulpumpar" vs märkespumpar så får man nog finna sig i att det finns olika läger, och att det alltid kommer att vara en diskussion kring det vettiga i att köpa snorbilligt.
Det var mina "five cents" i detta ämne.