0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ett hus på 140 kvadrat bygd 1975 med direktverkande el till elementen, men dom går mycket sällan, bara när det är svinkallt ute. Som ersättning har jag en Luft/luft pump som fungerar utmärkt vid normala temperaturer. Men nu till tappvattnet där värmen idag bereds i en Thermia 300 liter med el. Beredaren är troligtvis från 1975, så den ska jag byta ut mot en Invest VVP-300 ( vad jag fattar ny på marknaden i Sverige) med integrerad värmepump och elvärmepatron. Nu ska jag komplettera VVPen med 2 st solpaneler IVP 2,0 på sammanlagt 4 kvadrat eftersom det finns en föristallerad solslinga i beredare på 10 meter. Vi är två vuxna i hushållet som bor i Sunne i Värmland. Är detta en acceptabel lösning på tappvattenvärmare.MVH Nenneswe.
Är de i rostfritt så vågar jag nog inte satsa på någon Invest VVP-300
Som kuriosa kan jag nämna att jag mätte lufttemperatur in och lufttemperatur ut. Tyvärr är ju IR-termometern inte av proffskvalitet men det verkar som det försvinner 10 grader när luften passerat maskinen. Detta var vid in luft cirka 16-17 plusgrader. För att kunna mäta fick jag mäta en plastbit som fanns i luftflödena både in och ut. Jag har ju ingen FLIR-läsare så det fick bli IR. Prisskillnaden på 35000 kronor mellan de båda mätarna avgjorde mätmetoden.Nu har jag mätt i ungefär 45 dagar och den tar fortfarande 4kwh per dag i snitt i förbrukning.