0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Räknar runt 50% i drifttid under jan/feb. När kompressorn arbetar återvinns ju redan frånluften, därav tanken med att gå runt X eller inte växla.Trean är väl som du skriver kanske inte helt vettig.4) Vid -5 ute och 20 inne borde jag få en frånluftstemp på ca 15C om jag har räknat rätt (deltaT 25C * 80% + -5).Om jag kopierar uträkningen som CZ har gjort men byter ut 20C till 15C så får jag ett COP på 2,75 istället för 3,0 (http://www.comfortzone.se/effkterberakningar.htm).
Jag har en CE50, men är sugen på FTX med en Heru 90.Vad tror ni, skulle det funka?Jag har ett par olika varianter:1) Jag sätter värmeväxlaren (X) efter VP, men låter avluften gå "runt" X (mha T-kors och två motorstyrda spjäll) när VP arbetar. Alltså växlas inte luften när kompressorn arbetar.2) Jag sätter X efter VP och styr så att X slutar rotera när kompressorn arbetar.3) Jag låter VP och X jobba var för sig, fläkten i VP startar först när kompressorn börjar jobba. Ev. ett motorstyrt spjäll för att släppa in mer luft i huset när två fläktar drar ut luft.4) Jag sätter X före VP och accepterar ett lägre COP.