Tänkte ta upp det här som en generell fråga för alla FLVP, det är så lite aktivitet i forumet om IVT just nu. ( Aktiviteten borde öka när kylan kommer på allvar º º º)
Tack vare Carl N har jag fått tag i en manual med "dolda börvärden" för min IVT480 och kunde lösa ett problem samt hittade ett par andra intressanta saker.
Man fläktar ut ej återvunnen värme ur huset när VP inte arbetar.
Den arbetar inte när den avfrostar men i IVT 480-fallet finns andra stilleståndstider som verkar svåra att få bukt med om man kör den normalt och som man vill.
När VP värmer VVB så stiger returtemperaturen kraftigt, inuti apparaten, elementen däremot kallnar. En trevägsventil riktar om energitillskottet. (Möjligen kan man justera ventilen till något mellanläge, en senare fråga i mitt fall)
När VVB uppnåt inställt börvärde så växlar trevägsventilen (inte vid sommarläge, då ger VP tillskott bara på VVB) och styrkortet uppfattar en hög returtemperatur. Detta ger att VP stannar tills denna "imaginära-falska" returtemperatur går ner, i mitt fall tar detta ca en halvtimme, men det beror på att jag har en dålig cirkulation som jag förstås ska lösa)
Det kan finnas andra orsaker till stillestånd på VP utan att värmebehovet är uppfyllt och jag och andra har ju funderat på att reglera fläkthastigheten efter behovet.
Hittade på IVT 480 ett dolt börvärde, U77, som ställt till 1 helt sonika stänger av fläkten vid utetemperaturer under 5 plus OM inte en flödesvakt ger positiv signal. Står det.
Vad är detta för flödesvakt månne? Någon som labbat med det här?
Jag har annars tänkt reläledes ordna så att fläkten snurrar på steg tre när VP arbetar och steg ett när så inte. Värmepumpar vill ha rejält luftflöde för att trivas.