Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Världens bästa bil krånglar lite ;)  (läst 13046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #30 skrivet: 16 oktober 2010, 21:23:11 »
*roflmao* så all vi som klickat på länken har nu en trojansk häst i datorn  :D
cocacola *vinkar*

Då har du iallafall nån häst hemma  >:D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #31 skrivet: 16 oktober 2010, 21:31:30 »
japp men det är bara 1 häst   vvs heter den  8)  gammal trött ardenner som sett sina piggaste dar men den är outslitlig och kickar på cocacola  :D
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #32 skrivet: 16 oktober 2010, 21:50:11 »
En v70 drive står högt på listan när jag byter bil men än är de för dyra för mig
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #33 skrivet: 16 oktober 2010, 21:54:36 »
En v70 drive står högt på listan när jag byter bil men än är de för dyra för mig

Jo, det är fina bilar. Jag behöver dock 7 sittplatser och bagage, så marknaden är lite begränsad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #34 skrivet: 17 oktober 2010, 00:51:44 »
Som jag har förstått det så är den där 5graders buggen i Kylstyrningselektroniken möjlig att stänga av, prata med din VW verkstad.

Vissa vill inte stänga av den då dom vet att man kör sönder ACn mycket snabbare om man inte kör den under vinterhalvåret.

Tror det var någon miljögimmick som fick VW att köra med 5graders buggen. huvuddunk

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #35 skrivet: 17 oktober 2010, 10:41:56 »
Som jag har förstått det så är den där 5graders buggen i Kylstyrningselektroniken möjlig att stänga av, prata med din VW verkstad.

Vissa vill inte stänga av den då dom vet att man kör sönder ACn mycket snabbare om man inte kör den under vinterhalvåret.

Tror det var någon miljögimmick som fick VW att köra med 5graders buggen. huvuddunk

Fick byta hela AC-systemet på min Caddy -05 efter 12000 mil. 11000:- kostade den historien huvuddunk

Som tur var hade jag köpt den begagnad hos Toveks i Borås och dom tog hela rasket. Behövde inte ens bli arg.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #36 skrivet: 17 oktober 2010, 19:02:01 »
Känns ganska lyxigt att Ac ska rulla i minusgrader..när den knappt behövs mer än några dagar pá sommaren
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #37 skrivet: 17 oktober 2010, 19:28:06 »
Själv undrar jag hur folk behandlarsina prylar egentligen, min Xantia -96 har i år tappat en del effekt i AC:n men det förlåter jag eftersom den är 15 år och aldrig rörd.
Inget annat har jag rört heller på 22000 mil. Men jag vill för den skull inte kalla det världens bästa bil , ingen annan bil jag haft(under 19 år) har krånglat heller så det blivit dyrt.
Så att ha bil är billigt, det är endast skatt, försäkring och bensin(diesel) samt ca 200kr/månad för service/rep som det kostar. Thumbsup
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #38 skrivet: 18 oktober 2010, 00:27:46 »
Känns ganska lyxigt att Ac ska rulla i minusgrader..när den knappt behövs mer än några dagar pá sommaren

Tycker det känns lyxigt med värme... den används ju ändå bara några få dagar på vintern.

Kan förstå att perspektiven skiljer... låååånga kalla o torra vintrar och korta ljumma somrar kanske drar ned på AC behovet jämfört med övriga Sverige med varmare o längre sommar och en råfuktig o immig vinter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2750
  • Karma +6/-1
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #39 skrivet: 18 oktober 2010, 11:15:20 »
Alla bilar med AC har sedan urminnes tider haft en avfrostningstermostat i förångaren som stänger av kompressorn när temperaturen har sjunkit till någon eller några grader över 0, detta för att inte förångaren ska frysa igen. Det brukar inte finnas någon indikering som talar om att avfrostningstermostaten har stängt av kompressorn. På äldre bilar (fram till mitten av 80-talet) var det vanligtvis en inställbar mekanisk termostat modell kylskåpstermostat, senare används elektroniska termostater i en eller annan form. Ofta en NTC-givare och en enkel krets med en komparator som får styra ett relä. Det finns en del fall där man från början har lagt omslagstemperaturen lite väl nära 0, så att komponenttoleranser gjorde att förångaren ändå kunde frysa igen om det ville sig illa. Det löstes genom att koppla in ett fast motstånd i serie med NTC-givaren så att omslagspunkten flyttades upp några grader.

Beträffande vad den här tråden började med, nämligen sladdriga gummidetaljer i styrleder, så fanns en sådan anordning på Citroën CX en gång i tiden. Där satt gummielementet i anslutning till inre styrleden, det höll bra men många CX:ar blev felaktigt underkända vid besiktning av den anledningen, bilprovarna uppfattade det som onormalt att det skulle fjädra i inre styrleden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #40 skrivet: 18 oktober 2010, 12:14:45 »
På mina 6 senaste bilar har ACn kickat igång på vintern när jag kör igång defrostern. Märks väldigt tydligt om man stänger av ACn under tiden den torkar upp rutorna. Hur det var med mina bilar på 90-talet kommer jag inte ihåg då dom bara hade manuell AC.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36075
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #41 skrivet: 18 oktober 2010, 14:56:58 »
Tron kan försätta berg.
Inte heller jag kan tänka mig att AC:n går igång om det är nära 0 grader eller kallare, i vart fall inte om de inte utvecklat avfrostningssekvenser på kylbatteriet.
Jag har i alla fall aldrig märkt annat än att lampan för AC:n tänds när jag startar AC:n vintertid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #42 skrivet: 18 oktober 2010, 20:29:09 »
ske  --/
Bilbesiktningen är ett rent skämt anser jag, vore bättre om trafik-knektarna hade oftare och mer genomgångna kontroller efter vägarna isf.
Besiktningen kollar ju mest om så att bilen inte sölar ner för mkt i naturen och att dragkroken inte kärvar för mkt  :D

PS: Blir även tvungen att byta skivor och belägg bak, belägg fram samt drivknut HY  ;)

Livet leker  *vinkar*


Citerade en del av första inlägget, jag har nyligen avslöjat fusk på en bilprovning.
Det slutade med att denna bilprovnings platschef fixade gratis delar till min bil.
Ovanligt, och med de ursäkter och trevliga bemötandet har jag ingen lust att avslöja vart i landet denna station finns. Men vill någon höra hela storyn kan jag dra den.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #43 skrivet: 19 oktober 2010, 00:24:06 »
Men vill någon höra hela storyn kan jag dra den.
studs

ja
 >:D


Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Världens bästa bil krånglar lite ;)
« Svar #44 skrivet: 19 oktober 2010, 10:26:34 »
Kul, jag ska lämna forumen för VP-teknik, de ger nästan inget, man talar och frågar oftast för helt döva öron. Blir ingen intressant dialog, finns väl nån som i bästa fall skriker till om man missat nåt på en apparat man aldrig sett :)
Såna här forum däremot är det roligt att delta i ibland.

Det kom sig sålunda att farbror HIZ köpte en extra bil (nu är jag uppe i fyra igen) för transporter och att uppliva den gamla känslan av amerikanare med V8 fast den här inte har V8. Den har en stor V6:a som tack vare en liten pysläcka i grenröret och stor diameter på avgasrören låter som en V8. Det är en gammal Chevrolet Astro i fint skick, förhöjt tak på "van - vis" och nybesiktad när jag köpte den för en spottstyver, 7000 kr. (Ingen vill ha dylika pjäser pga hög bränsleförbrukning, men jag kör den bara sällan kortare sträckor och då NJUTER jag av den härliga gången)
Besiktningen var dock utförd i "fel månad" så när jag köpte den var det dags igen efter bara två månader ca. Den hade rullat ca 150 mil mellan dessa besiktningar.
En styrled och en styrarmslagring var så glappa att det hela höll på att ramla isär.
I övrigt var allt ok.
Jag frågade bes. mannen hur bilen kunde vara godkänd 150 mil och två månader tidigare, utan ens ett "bra att veta" på de här punkterna.
Han blev intresserad och drog ut gamla protokoll. Det visade sig då att på besiktningen före förra besiktningen så hade man satt "tvåa" på just dessa saker.
Men det hade alltså passerat helt på besiktningen emellan. Naturligtvis utan åtgärd, det var så otroligt glappt att infettning inte skulle hjälpa och det fanns ingen plastic padding e.d. eller spår av sådant i lederna, vi kollade detta noga senare.
Fusk-besiktningen (kompisbesiktning eller mot betalning) var gjord på en annan station.
Jag ringde chefen där och han tittade igenom det hela.
Han ville skydda bes. mannen som fuskat (det går inte att missa så grova fel) och erbjöd sig att ersätta materialet om jag själv bekostade arbetet.
Styrarm och led kostade närmare 2.000 kr, - inga problem, jag sände kvitto och pengarna kom snabbt.
 *vinkar*


ps nu lämnar jag även det här forumet, men jag hade lovat att beskriva detta  ds





« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 10:30:12 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!