0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det någon mer än jag som tycker sig märka att förbrukningen variera beroende på var man tankar sin diesel?Med Shell citydiesel får jag högre förbrukning än med Statoil och OK/Q8.Kör jag ute i Europa får jag lägre förbrukning.Dessutom upplever jag att motorn blir starkare med annan soppa än ShellStörst skillnad fick jag när jag körde med chiptrim.Givetvis har jag bara Shell mackar i närheten.
Citat från: joka83ed skrivet 16 oktober 2010, 16:23:42Citat från: FRJO skrivet 16 oktober 2010, 11:10:46jag har en likadan fast -03 min har gått 19500 den har gått problemfritt i stort sett sen den var ny. Inte en framvagns del är byttfrihjul på generatorn samt en damask är bytt samt lite vanliga slitdelar på bromsar Thumbsupmen nu har färgen börjat flaga på skärmkanter bagage lucka mm med rost som följd man börjar undra vad fan de har lackat med för färg pillar man kan man dra loss stora flagorJag tycker den är lite törstig 0,65 då vi ligger och kör motorväg 8 mil per dag i snitt. Har bekanta som har likadana och de kommer ner i 0.50 om de kör lungt. Tror aldrig jag kommit under 0,6 hur mycket jag än försökt vad drar din?0.65 är rimligt om man kör som folk och AC:n på året runt.0.5 går om du kör som en gubbe med hatt.Min ligger oxå på 0.65.Varför har du AC'n på året runt Själv är jag nöjd om min bil drar under litern...
Citat från: FRJO skrivet 16 oktober 2010, 11:10:46jag har en likadan fast -03 min har gått 19500 den har gått problemfritt i stort sett sen den var ny. Inte en framvagns del är byttfrihjul på generatorn samt en damask är bytt samt lite vanliga slitdelar på bromsar Thumbsupmen nu har färgen börjat flaga på skärmkanter bagage lucka mm med rost som följd man börjar undra vad fan de har lackat med för färg pillar man kan man dra loss stora flagorJag tycker den är lite törstig 0,65 då vi ligger och kör motorväg 8 mil per dag i snitt. Har bekanta som har likadana och de kommer ner i 0.50 om de kör lungt. Tror aldrig jag kommit under 0,6 hur mycket jag än försökt vad drar din?0.65 är rimligt om man kör som folk och AC:n på året runt.0.5 går om du kör som en gubbe med hatt.Min ligger oxå på 0.65.
jag har en likadan fast -03 min har gått 19500 den har gått problemfritt i stort sett sen den var ny. Inte en framvagns del är byttfrihjul på generatorn samt en damask är bytt samt lite vanliga slitdelar på bromsar Thumbsupmen nu har färgen börjat flaga på skärmkanter bagage lucka mm med rost som följd man börjar undra vad fan de har lackat med för färg pillar man kan man dra loss stora flagorJag tycker den är lite törstig 0,65 då vi ligger och kör motorväg 8 mil per dag i snitt. Har bekanta som har likadana och de kommer ner i 0.50 om de kör lungt. Tror aldrig jag kommit under 0,6 hur mycket jag än försökt vad drar din?
Svensk diesel är dålig, innehåller lite svavel och är torr, dieselpumpar går torra, tankar ej diesel och drar ändå med lätthet under 0.5, skatten är på 2200:-.Tycker 0.7 är för mycket på en nyare diesel, då skall bränslet vara billigt, samt att dieselbilen kostar 20-30' mer i inköp, de kör man aldrig in! Samt att skatten och service är dyrare..Provade dieselbox, inte så impad, tur det var öppetköp..men billig box, 2500:-,
har man en skatt på 6000 (4000 mer än en bensinare) och ta igen är det en fördel om det drar lite annars kan man lika väl köra bensin
Citat från: Sfinx skrivet 16 oktober 2010, 18:05:15Är det någon mer än jag som tycker sig märka att förbrukningen variera beroende på var man tankar sin diesel?Med Shell citydiesel får jag högre förbrukning än med Statoil och OK/Q8.Kör jag ute i Europa får jag lägre förbrukning.Dessutom upplever jag att motorn blir starkare med annan soppa än ShellStörst skillnad fick jag när jag körde med chiptrim.Givetvis har jag bara Shell mackar i närheten. Jag märker ingen skillnad kör q8 preem och shell. Därimot så körde jag polsk diesel då gick den bra mycket bättre samt drog mindre. och rök svart Europa har väl samma diselkvalite som sverige, men östatsländerna har inte lika ren diesel den har mera effekt
Citat från: FRJO skrivet 16 oktober 2010, 18:04:48har man en skatt på 6000 (4000 mer än en bensinare) och ta igen är det en fördel om det drar lite annars kan man lika väl köra bensinHar man väl börjat köra dieselbil kan man aldrig mer sätta sig i en trött bensinare.
Ac slås av automatisk under +5, trots att den är påslagen.Är mycket nära att köpa Mazda RX8, men denna motor verkar mycket bräcklig, men varvvillig, men hellre valt riktig snurra..Tycker Bmw's 1 serie med diesel verkar vara gammal, från 0.44, enligt reklamen, Volvo och Focus kombi ligger på 0.37 tror jag det var, skatten ligger på 1700:-, ganska lätt val av bränsle..
Citat från: Apan skrivet 16 oktober 2010, 19:11:44Ac slås av automatisk under +5, trots att den är påslagen.Är mycket nära att köpa Mazda RX8, men denna motor verkar mycket bräcklig, men varvvillig, men hellre valt riktig snurra..Tycker Bmw's 1 serie med diesel verkar vara gammal, från 0.44, enligt reklamen, Volvo och Focus kombi ligger på 0.37 tror jag det var, skatten ligger på 1700:-, ganska lätt val av bränsle..Och på vilken bil slås Ac:n av när ute temp faller under +5, inte är det då VW:n som jag har...
Citat från: joka83ed skrivet 16 oktober 2010, 19:48:22Citat från: Apan skrivet 16 oktober 2010, 19:11:44Ac slås av automatisk under +5, trots att den är påslagen.Är mycket nära att köpa Mazda RX8, men denna motor verkar mycket bräcklig, men varvvillig, men hellre valt riktig snurra..Tycker Bmw's 1 serie med diesel verkar vara gammal, från 0.44, enligt reklamen, Volvo och Focus kombi ligger på 0.37 tror jag det var, skatten ligger på 1700:-, ganska lätt val av bränsle..Och på vilken bil slås Ac:n av när ute temp faller under +5, inte är det då VW:n som jag har...Så är det väl på alla någorlunda modernabilar? VAG's bilar har en gräns på +5 grader.
Citat från: purjo__ skrivet 16 oktober 2010, 19:52:52Citat från: joka83ed skrivet 16 oktober 2010, 19:48:22Citat från: Apan skrivet 16 oktober 2010, 19:11:44Ac slås av automatisk under +5, trots att den är påslagen.Är mycket nära att köpa Mazda RX8, men denna motor verkar mycket bräcklig, men varvvillig, men hellre valt riktig snurra..Tycker Bmw's 1 serie med diesel verkar vara gammal, från 0.44, enligt reklamen, Volvo och Focus kombi ligger på 0.37 tror jag det var, skatten ligger på 1700:-, ganska lätt val av bränsle..Och på vilken bil slås Ac:n av när ute temp faller under +5, inte är det då VW:n som jag har...Så är det väl på alla någorlunda modernabilar? VAG's bilar har en gräns på +5 grader.Har jag aldrig noterat, hur märker ni sånt??
Citat från: joka83ed skrivet 16 oktober 2010, 20:06:43Citat från: purjo__ skrivet 16 oktober 2010, 19:52:52Citat från: joka83ed skrivet 16 oktober 2010, 19:48:22Citat från: Apan skrivet 16 oktober 2010, 19:11:44Ac slås av automatisk under +5, trots att den är påslagen.Är mycket nära att köpa Mazda RX8, men denna motor verkar mycket bräcklig, men varvvillig, men hellre valt riktig snurra..Tycker Bmw's 1 serie med diesel verkar vara gammal, från 0.44, enligt reklamen, Volvo och Focus kombi ligger på 0.37 tror jag det var, skatten ligger på 1700:-, ganska lätt val av bränsle..Och på vilken bil slås Ac:n av när ute temp faller under +5, inte är det då VW:n som jag har...Så är det väl på alla någorlunda modernabilar? VAG's bilar har en gräns på +5 grader.Har jag aldrig noterat, hur märker ni sånt??http://lmgtfy.com/?q=vag+ac+minusgrader :,v(På en del bilar kan det vara lite otydligt eftersom lampan/indikatorn brukar visa att AC'n är igång trots att den är spärrad för att det är för kallt.