0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: silverräven skrivet 02 november 2010, 20:20:10Jag hade en CTC 103 i mitt förra hus. När kompressorn la av så rekommenderade installatören en lösning som var billigare och gav oförändrad el-förbrukning. Det var tre delar. en CTC el-panna, plattvärmeväxlare för varmvatten samt en värmeväxlare för luften.Fördelen är att varje del för sig kan bytas när om så behövs. Vi hade inga problem under de 7 år som vi bodde där med den kombinationen. Det är någon tillverkare till värmeväxlaren son finns i västergötlandstrakterna. De FLVP som finns nu har betydligt sämre effekt än gamla 103:an. Det beror på köldmediat som används numera för att skona ozonlagret.Vänta lite nu...Du bytte en FLVP mot elpanna Sedan så säger du att köldmedia som används nu är sämre Du, jag värmer hela huset (180m2) just nu med 0,8-1Kw ström till kompressorn.Du kan aldrig säga att en elpanna blev bättre än den VP du hade?
Jag hade en CTC 103 i mitt förra hus. När kompressorn la av så rekommenderade installatören en lösning som var billigare och gav oförändrad el-förbrukning. Det var tre delar. en CTC el-panna, plattvärmeväxlare för varmvatten samt en värmeväxlare för luften.Fördelen är att varje del för sig kan bytas när om så behövs. Vi hade inga problem under de 7 år som vi bodde där med den kombinationen. Det är någon tillverkare till värmeväxlaren son finns i västergötlandstrakterna. De FLVP som finns nu har betydligt sämre effekt än gamla 103:an. Det beror på köldmediat som används numera för att skona ozonlagret.
Mja, en elpanna kompletterat med FTX kan nog tänkas ge ungefär samma besparing som en gammal frånluftsvärmepump. Sen vet jag inte vad du har fått ifrån att köldmediat man använde förr var bättre.
Citat från: cheetah1 skrivet 02 november 2010, 22:18:02Mja, en elpanna kompletterat med FTX kan nog tänkas ge ungefär samma besparing som en gammal frånluftsvärmepump. Sen vet jag inte vad du har fått ifrån att köldmediat man använde förr var bättre.Freon var effektivare än de som används idag. Med IVT 490 som så att säga följde med nuvarande hus fick jag högre elförbrukning än vad jag hade med en gammal CTC 103 i ett hus från 1985. Därför kompletterade jag med en LVP. Inte så stor besparing, men med stigande elpriser känns rätt i alla fall.
Att injustera själva luftflödena är enkelt, för den som kan det.Det svåra brukar vara att få tag på mätutrustningen (som vanligtvis är ganska dyr). I princip alla företag som pysslar med ventilation har en "tryckmätare". Att sedan läsa sig till hur man mäter trycket på just dina till- och frånluftsdon kan en mellanstadieelev reda ut. Det är bara att titta på tillverkarens hemsida. Själva VS-delen kan jag väldigt lite om och kommer ta in hjälp för att lösa det. Det känns på något vis värre om en koppling läcker vatten än om det är 1l/s för mycket frånluft på WC Citat från: Gr3fweN skrivet 25 oktober 2010, 15:03:32Sett att F470 finns att köpa för ca 45000 via webben. Frågan är hur "svårt" det kan vara att installera den själv? Vi har nu en CTC Master 103. Nån som kan ge sig på en gissning eller vet?Gr3fweNVill du länka till någon som säljer den?
Sett att F470 finns att köpa för ca 45000 via webben. Frågan är hur "svårt" det kan vara att installera den själv? Vi har nu en CTC Master 103. Nån som kan ge sig på en gissning eller vet?Gr3fweN
Citat från: silverräven skrivet 03 november 2010, 15:47:03Citat från: cheetah1 skrivet 02 november 2010, 22:18:02Mja, en elpanna kompletterat med FTX kan nog tänkas ge ungefär samma besparing som en gammal frånluftsvärmepump. Sen vet jag inte vad du har fått ifrån att köldmediat man använde förr var bättre.Freon var effektivare än de som används idag. Med IVT 490 som så att säga följde med nuvarande hus fick jag högre elförbrukning än vad jag hade med en gammal CTC 103 i ett hus från 1985. Därför kompletterade jag med en LVP. Inte så stor besparing, men med stigande elpriser känns rätt i alla fall.Kan det bero på att CTC hade en 800w kompressor mot IVT:ns 550w?Det är faktiskt nästan 1,5 gånger uteffekt.
Fick min Nibe F470 installerad igår, allt frid och fröjd tills det efter att antal timmar gick ett LP-Larm och hela pumpen börjar tjuta... Efter ett antal omstarter så slutar den till slut att tjuta, det visade sig att det var när kompressorn gick igång för första gången som den tjöt som en ilsken gris! Nu i morse, hade vi äntligen varmvatten igen, samt så har radiatorerna på nedervåningen blivit varma, de på övervåningen är dock fortfarande kalla... Kanske måste luftas...Största problemet hittills är dock att den "läckt" vatten ut på golvet under natten, vet inte om det är vanligt med en ny pump att den "läcker" i början eller om det är något fel, installatören skall i alla fall dit och titta på den idag!