Lördag morgon, överhettningsskyddet på elpannan har löst ut men inget rödblink.
(Rödblinket igår berättade "högtrycksvakt" som sitter intill kompressorn, tryckröret?)
Det har varit mer än 90 grader i den.
Värmepumpen och värmeläckage från beredaren m.m. har hållit badrummet på 18 grader,
önskat värde ställt på 22, innegivaren sitter i badrummet.
varmvattnet har stöd av värmesköldar om det sjunker under 43 grader.
Vet fortfarande inte om VP slår av när beredaren fått sitt och 3-vägsventilen växlar,
har inte lyckats passa sånt tillfälle.
edit 1
Utom ett sånt tillfälle, då framledningstempen låg ovanför beräknat värde (F32 och U 12-14)
men detta är lurigt / systemfel, därför att givaren för framledningstempen påverkas av att
VP värmer beredaren (usch) Det är klart att VP stannar när styrningen inte kallar på värme.
Men här finns väl ett fel, elpannan tillåts jobba för länge efter att inställt maxvärde på
framledningen passerats. Värdet passeras med råge, ca 25 grader! Ca 5 av dessa grader
har jag efter att styrkortet äntligen brutit, eftersläpning.
Allt det här visar ju att cirkulationen i mitt lilla system är bedrövligt dålig.
Jag tycker att slangarna fram till första elementet måste vara grova nog, när jag jämför
med moderna koppar-rör. Och det andra ligger ju inte i serie utan i paralell, det kan bara öka flödet lite trots att slangarna dit är tunnare (standard pex-slang för inkoppling av duschkabiner o.d.)
Kom på att någon förut nämnde "smutsfilter", dessutom kom jag på att familjen som haft den här 480:n också hade skräp i sin brunn, det såg jag på restvattnet i beredaren när den anlände.
Jag uppfattade "smutsfilter" fel förut, tänkte på luftfiltret.
Nu har jag letat smutsfilter, står inget i skötselanvisningen.
Sitter det i lådan för elpannan?
Annars får jag väl prova att blåsa igenom hela systemet?
Jag är ingen vidare "rörmokare"..
Edit 2
Har sänkt max framledningstemp (U2) till 50 grader och då värmer elpannan det hela till 75 grader innan styrkortet tycker att det kan räcka och bryter kontaktorn, sen fortsätter det att öka till 82 grader innan det vänder nedåt. Tycks nu slippa att elpannevakten bryter (ca 90 grader) men då har jag bara kunnat öka U2 7 grader, tidigare alltså 43, alltid något.
Det finns inget smutsfilter. Ställde upp C-pumpen och cirkulationen blev betydligt bättre.
Är det någon som vet ifall C-pumpar kan bli "dåliga" dvs pumpa dåligt. Den här killen, som heter Myson, stod still / igenbeckad, när jag fick hit ångmaskinen i fråga.
Nu när max framledningstemp är uppnådd så passeras den inte lika mycket längre innan den vänder neråt. Alltså kan jag ställa upp maxgränsen utan att skyddet bryter elpannan.
Kommer att behövas snart..