Om jag fattat det rätt.
Ett trasigt expansionskärl ger eller kan ge en tryck och temperatursänkning på mina vattenradiatorer och golvärmeslinga då jag spolar varmvatten i en blandare, och endast då för om jag inte gör det så är trycket och värmen konstant på husets uppvärmning. När jag stängt blandaren så återgår trycket och temperaturen
Om man exempelvis skulle spekulera lite i att expansionskärlet är OK, vad kan man då ha för möjliga felorsaker. Jag själv är inne på teorin att man kopplat galet med tapp/värmevatten med tanke på tidigare problem vi haft.
Exempelvis som endast kallvatten i dusch på nedre våningen, alla andra blandare OK, när rörisen fixade det så vart det endast varmvatten i dusch på övervåningen, efter det så vart det vatten på "rätt sätt" i alla blandare med problemet att vi har knappt fisljummen värme i vattenradiatorerna på övervåningen och skillnad mellan temperatur och hur länge varmvatten i blandare räcker beroende på om det är över eller undervåning.
Nåja, IVT kommer och byter expansionskärlet nästa vecka, och har vi fortfarande problem med värmevatten/tryck i golv/radiatorer så får vi väl spekulkera vidare