0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag får väl rekommendera IVT då som motpol till Rickard IVT har reglersats till pool som tillbehör.IVT:s nya pumpar är 3db tystare än deras föregående modeller och högre temperaturer.
Vid borrning så skall man ta till extra djup när man kör pool. Energibrunnen belastas hårdare på sommaren med pool och får inte återhämta sig på samma sätt som normalt vid enbart vvdrift.
Jag tror att man lägger på ca 20% på borrdjupet med pool.
Citat från: Jocke skrivet 30 maj 2004, 09:46:10Jag tror att man lägger på ca 20% på borrdjupet med pool.Låter tämligen chansartat! Det borde väl vara bättre att lägga till poolens energibehov till det totala energibehovet och därmed få ett hål som klarar hela energiuttaget. Ponera att man har en jättepool och ett modernt superisolerat hus... Fast 20% kanske är tilltaget i överkant?
Klart intressant, vet du om IVT räknar med cirkpumparna i sina siffror, vad jag kan se så framgår det inte på deras hemsida huruvida de gör det eller ej.I och för sig skriver de att deras siffror är angivna enligt EN255 och då ska cirkpumparna vara inräknade, men det är en hel del tillverkare som "mörkar" när det gäller cirkpumparna.Oavsett detta så verkar det vara den första scrollkompressor som kan konkurrera med Nibes höga verkningsgrad! Bra jobbat IVT!Nu väntar vi bara på inverter/varvtals-styrningen som skulle göra att man kan dimensionera för nära 100% energitäckningsgrad utan att drabbas av onödigt många start/stopp på värmepumpen.
IVT kör redan 100% täckningsgrad med deras kompaktkollektor och frånluftanläggningar.