Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Invest LV06  (läst 8397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bmw_power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västernorrland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest LV06
« Svar #15 skrivet: 20 november 2010, 20:52:54 »
Hur går det för dig alpo och övriga lve06 ägare?

min har gått i ca en månad.
Temp ute mellan 0-15 minus medel gissningsvis minus 5. har pumpen inställd på 45 grader vilket den hållit ua. med ca 35grader ut på shunten(manuell).
Om man tappar upp ett badkar med varmvatten så sjunker tempen uppemot 10grader i pannan.
Ska koppla in den inbyggda elpatronen för att hjälpa till att hålla tempen vid sådana tillfällen och ställa den på ca 40grader.

Att pumpen verkar fortsätta att gå är iallafall helt riktigt, cirk.pumpen fortsätter att gå för att känna temp förändringar,varför fläkten ute går kan jag inte svara på men även den ligger väl standby. kompressorn slutar jobba då min uppnått inställd temp det kan man se på att arbetstrycket på manometern sjunker till stilleståndstryck, effekten sjunker till runt 500w annars vid full fart drar den som mest 1300w. Min har förbrukat 700kwh på en månad nu.
Tegelhus byggt 1958, 2 plan ena sutteräng. ca 110kvm per plan.(köpt april 2008)
Uppvärmning:
Luft/Luft pump Panasonic 7001 AVT(2006-10-18)(dubbla innedelar, en per plan)
Luft/vatten pump Invest LVE06(2010-10-19 dockad till bef Albin panna från -97(tidigare oljeeldning borttaget av tidigare ägare) nu endast elpatronerna kvar.
braskamin.

Utloggad Oystein

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #16 skrivet: 21 juli 2011, 14:02:14 »
Jeg har en slik.
Hva viser deres måler på ute enheten mens den går og hva når den hviler?

Utloggad Bmw_power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västernorrland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest LV06
« Svar #17 skrivet: 21 juli 2011, 22:55:58 »
Trycket ska då kompressorn är stoppad ligga ungefär som tempen ute(du har en skala för temp och en för tryck så är det 20 grader ute så bör visaren stå på ungefär 20 grader och du har då trycket på den yttre skalan på manometern.
Vid drift är det även där beroende av utetemp men mellan 27bar då det är som kallast och 34-35 grader då det är varmt ute. Det är iaf vad jag sett på min pump.
(kanske är det inte temp beroende tryck vid drift utan enbart hur den jobbar som gör variationen? tycker iaf att den verkar ha högre tryck vid drift nu under sommaren).

Min fungerar för övrigt bra fortfarande och märker en del på förbrukningen nu mot för förra sommaren då elpatronerna i pannan skötte uppvärmningen, hur mycket är dock svårt att säga då vi under året även bytt alla vitvaror mot nya energisnålare.
I vintras slog pumpen av vid ungefär -18 flyttade då in tempgivaren intill kopplingsplinten och fick den att gå till ca -22 grader innan den stänger ner,gjorde en del då det här uppe var många dagar med temp -20 och kallare.

Bytte även utedelens fläkt som jag fick ny på garanti då den gamlas lager började tjuta.
Tegelhus byggt 1958, 2 plan ena sutteräng. ca 110kvm per plan.(köpt april 2008)
Uppvärmning:
Luft/Luft pump Panasonic 7001 AVT(2006-10-18)(dubbla innedelar, en per plan)
Luft/vatten pump Invest LVE06(2010-10-19 dockad till bef Albin panna från -97(tidigare oljeeldning borttaget av tidigare ägare) nu endast elpatronerna kvar.
braskamin.

Utloggad Oystein

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Invest LV06
« Svar #18 skrivet: 26 juli 2011, 21:26:33 »
Takk BMW
Det er det samme jeg har på måleren.
Min vifte (flakt) begynte ogsÃ¥ Ã¥ brÃ¥ke og vibrere, synd firma jeg kjøpte den av har gÃ¥tt konkurs  huvuddunk
Demonterte vifta og fant en skive som hadde delt seg i mange deler og som hadde blit malt opp til støv, fjernet restene og støvet.
NÃ¥ er den tyst igjen  ;D
Vifta er enkel å dele.
Fjern en hvit plast propp og titt ned i hulet mens du dreier vifta rundt, da ser du 4 skruer.
Etter at skruene er tatt ut så bruker du et stemjern og hammer for å dele shiten.
Skiva som var ødelagt satt under kulelageret som er lengst unna vifte bladene, jeg satte ikke i ny skive.

Utloggad Bmw_power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västernorrland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest LV06
« Svar #19 skrivet: 27 juli 2011, 20:42:21 »
Ok men det låter bra det.
Kanska samma på min gamla fläkt då,ska vid tillfälle dela på den och se efter.

Ha en trevlig fortsättning på sommaren!

Mvh Andreas
Tegelhus byggt 1958, 2 plan ena sutteräng. ca 110kvm per plan.(köpt april 2008)
Uppvärmning:
Luft/Luft pump Panasonic 7001 AVT(2006-10-18)(dubbla innedelar, en per plan)
Luft/vatten pump Invest LVE06(2010-10-19 dockad till bef Albin panna från -97(tidigare oljeeldning borttaget av tidigare ägare) nu endast elpatronerna kvar.
braskamin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 183
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!