Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite konstig energideklaration  (läst 4638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
Lite konstig energideklaration
« skrivet: 10 oktober 2010, 16:05:40 »
Det är ett hus till salu här i närheten.

http://www.magnussonmakleri.se/objektlista.php?gid=OBJ13040_1075881762

Jag har tittat på energideklarationen som verkar lite konstig. Man räknar med att värmepumpen drar 21 000 kWh/år varav 3000 till varmvatten, alltså 18 000 kWh/år för att hålla huset varmt.

På sidan 4 finns förslag till åtgärder. Det som står där är vettigt. Men det är det som inte står där som jag reagerar över. Om värmepumpen behöver 18000 kWh/år för att hålla 230 m2 hus varmt verkar pumpen för klen eller också är den fel inställd så att den dra onödigt mycket tillsatsel. Hade det varit så att den höga förbrukningen hade orsakats av en uppvärmd, dåligt isolerad källare borde det ha nämnts. Jag tycker ca 12 000 kWh/år hade varit en rimligare siffra. Om detta står inte ett ord. En energideklarerare (eller vad man skall kalla honom) som hade varit värd pengarna tycker jag borde ha reagerat och försökt ta reda på pumpeffekt och andra relevanta data och diskuterat siffrorna.

Jag tycker den här energideklarationen var mycket mager, det var ju mest gissade siffror, och jag skulle inte vilja betala något för den. Vad tycker ni andra? Hur många kronor var den här deklarationen värd?

Edit: Upptäckte att det var länkat till tvÃ¥ olika energideklarationer, trodde först att de länkade till samma. Men den andra är lika mager.  

Edit2: Missuppfattade några siffror, poolen var inte med i de 21 MWh som jag först trodde, har ändrat ovan.

Edit3: Gick dit för att titta pÃ¥ värmepumpen (fick för mig att det var visning nu i kväll men se, det var i morgon kväll. Men jag fick titta pÃ¥ pumpen i alla fall) och det visade sig vara en Nibe 8,5 med 180 meter borrhÃ¥l. AlltsÃ¥ för klent dimensionerad i förhÃ¥llande till värmebehovet. Ägaren berättade att hon var helt förskräckt över elräkningarna i vintras. Det kan jag förstÃ¥, mycket tillsatsel när elen var som dyrast. Som tur var hade hon insisterat pÃ¥ 20 meter extra borrhÃ¥l när pumpen installerades med tanke pÃ¥ poolen sÃ¥ borran ska klara en kraftigare pump vilket blir nÃ¥got för den nye ägaren att tänka pÃ¥. En sÃ¥dan sak borde verkligen ha nämnts i energideklarationen. 
« Senast ändrad: 10 oktober 2010, 18:33:49 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 16:16:02 »
Jag håller med att den var tunn och värderar den till ca 0kr.
Undrar vad man fick pröjsa för deklarationen.
Man blir grymt sugen på att bli certifierad "energideklaratör", det finns säkert en hel del pengar att kamma hem i den branschen.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 19:07:34 »
Kom att tänka på ytterligare en sak. Man har angett ett normalårskorrigerat värde på elförbrukningen.

Normalårkorrigering är inget man gör hur som helst. Vill man normalårskorrigera t.ex. en oljepannas förbrukning måste man först dra bort tomgångsförlusterna så att man får "rörlig" oljeförbrukning. Den siffran kan man normalårskorrigera (efter att också ha dragit bort olja för varmvattnet). Det går också bra att normalårskorrigera om man har en elpanna. De brukar läcka så lite värme att det inte blir så stort fel.

Men för en värmepump är det inte sÃ¥ enkelt. Först mÃ¥ste räkna ut hur mÃ¥nga kWh värme som pumpen har producerat med rätt värde pÃ¥ Ã¥rs-COP. Den siffran plus tillsatsel kan man normalÃ¥rskorrigera och fÃ¥ ett korrigerat värmebehov. Men det gÃ¥r inte att sen räkna bakÃ¥t och tro att man kan fÃ¥ en normalÃ¥rskorrigerad elförbrukning. En värmepumps elförbrukning  beror pÃ¥ temperaturfördelningen är under Ã¥ret. Samma antal gradtimmar kan ge olika elförbrukning. En  normalÃ¥rskorrigering av en värmepumps elförbrukning är en omöjlighet och enligt min mening ett tecken pÃ¥ att man inte riktigt vet vad man hÃ¥ller pÃ¥ med i synnerhet om det korrigerade värdet anges med fem siffrors noggrannhet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 23:06:07 »
Läste lite info om huset Sc:,h
Trasiga två glas fönster och en del en glas tro F*n
att det går åt energi och hur ser lister ut i dom.
Och om jag förstår rätt påstås det att åtgärda det är inte skäligt Sc:,h
iofs kanske inte till 3glas men i alla fall stor översyn.

/taiga

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2010, 22:58:06 »
Jag har nu varit och pratat med damen som bor huset och har tittat på pumpen. Hon var förfärad över hur mycket el det hade gått åt senaste året. Huset verkar för övrigt vara sålt nu för det har försvunnit från mäklarens hemsida. Länken fungerar inte heller längre.

I energideklarationen räknade man med 3000 kWh el till varmvattnet precis som om det hade värmts i en elvärmd beredare med COP=1. För att det skall gå åt 3000 kWh el till värmepumpen skulle krävas att damen gör av med 400 liter varmvatten per dygn. Hon försäkrade att det fanns det ingen möjlighet till.

Samma fel gjordes för poolen som enligt energideklaration skulle dra 4000 kWh el. Jämfört med värden jag fick från Rickard för hans pool kan jag inte få det till annat än att det är 4000 kWh värme som avsågs (den värms bara 3 månader per år) vilket betyder ca 1000 kWh el till pumpen.

Värmepumpens drifttider visar dessutom att deklarationens 3000 + 4000 kWh el är orimliga värden. Det skulle inte bli många timmar kvar för att värma huset.

Allt sammantaget är det juli 2009 tom juni 2010 en förbrukning av 8000 kWh mer el än vad som är rimligt om pumpen har fungerat som den ska och hushållselen (4000 kWh) är rätt gissad. Vidare verkar det som om det finns radiatortermostater som reglerar (var bara i källaren så jag såg inte hur det var), värmekurvan var onödigt hög och antalet starter verkade också vara högt, 6000 per år (men det är kanske normalt, har ingen starträknare på min IVT).

Allt detta har energideklarationen missat. Där nämns bara att ytterligare tilläggsisolering vinden, tilläggsisolering av väggar och byte av fönster inte är ekonomiskt försvarbart. Sen avrundar man med "Sparsamhet är bästa energisparÃ¥tgärd".  huvuddunk Det väsentliga har man helt missat.
 

   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2010, 23:11:33 »
Energideklaranter, precis som vissa värmepumpsförsäljare/installatörer har inte koll på vad en värmepump, rätt dimensionerad, rätt installerad, och rätt intrimmad skall dra.
Jag skulle tro att den som gjort besiktningen jämnställt värmepumpen med vilken elpanna som helst, och då blir deklarationen konstig.

Inkompetent, visst, men förvånande, nej.

« Senast ändrad: 13 oktober 2010, 11:13:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2010, 10:58:33 »
I en Energideklaration görs inga sådana uträkningar, är upp till säljare att fixa fram hur mycket vatten som förbrukats samt hur stor elförbrukning och vedförbrukning, annars görs ej mycket..kollas skick på fönster mm..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2010, 11:25:54 »
Energideklarationer är som regel oanvändbara med den utformning reglerna har idag. Det är bara ett nödvändigt ont eftersom lagen kräver det vid försäljning av hus. Jag har själv skrivit upp och blivit godkänd "energiexpert" men jag vill inte certifiera mig eftersom min moraluppfattning inte tillåter det. Ska man få full kostnadstäckning vid en besiktning kan man inte konkurrera mot de som har lagt upp hemsidor där man själv kan fylla i alla värden och få en fiktiv besiktning gjord mot en mindre summa pengar.

Vad gäller v-pump så måste men räkna upp elförbrukningen med en faktor 3 (avdrag för hushållsförbrukning såklart). Avsikten med besiktningen är att beräkna vad klimatskalet har för värmeförbrukning... inte fastighetens energiförbrukning.

Anledningen till att man införde krav på energibesiktning i Sverige är att det var alliansens huvudverktyg för att nå "klimatmålen" till 2020. Det är förmodligen ett lika effektivt verktyg som att försöka såga av en planka med en skiftnyckel. Sen kan man diskutera hurvida ytterklimatet påverkas av fastigheter.

Ännu en anledning är att det inom EU kommer att bli krav på energideklarerade fastigheter. Ytterligare en utopi.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2010, 11:48:20 »
Ja det är bara att instämma med föregående talare här, har varit och tittat på en hel massa hus för sonens räkning och därmed tagit del av en hel del s.k energideklarationer inkl lite div små löjliga besparingsförslag, och de energideklarationer som förekommer kan man väl snarast likna vid rena skämten alltså. ;) De kostar med all sannolikhet en hel del pengar också
(vet själv inte hur mkt?) samtidigt som det enbart kan vara certifierade personer som utför dem. Jag skulle själv absolut inte kunna tänka mig att betala mer än max ca 75-100:- kr för dylikt skräp kan jag säga, och om man tittar lite på resultat, förslag mm av de här deklarationerna så kan väl vilket stolpskott som helst egentligen få till en både seriösare och bättre energideklaration påstår jag. :D :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2010, 13:48:21 »
Vad kostar en energideklaration av gängse typ? I det här fallet utfördes energideklarationen av samma person som besiktigade huset så det blev väl lite samordningsfördelar.

Avsikten med besiktningen är att beräkna vad klimatskalet har för värmeförbrukning... inte fastighetens energiförbrukning.

I det här fallet hade man räknat ut och angett elförbrukningen per m2 och år, inte värmeförbrukningen. En elförbrukning som dessutom måste vara fel.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2010, 14:43:56 »
Jag har hört siffran 2500 kr nämnas, om besiktningsmannen inte besöker objektet, och runt 5000 kr om besikningen görs på plats.
Att man kan fÃ¥ göra en energibesiktning utan att ha sett huset lÃ¥ter som en bra grej.  *roflmao*
Vilket skämt, det där måste vara ett politiskt beslut taget bara för att fixa fler "statliga arbetstillfällen" och ändå kunna sänka skatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2010, 16:05:40 »
Vad kostar en energideklaration av gängse typ? I det här fallet utfördes energideklarationen av samma person som besiktigade huset så det blev väl lite samordningsfördelar.


Det skall enligt reglerna vara en fristående besiktning av oberoende besiktningsman. Jag har hört summor under 1500:- för en besiktning och det räcker ju knappt till bilersättning för ett objekt. Alltså en ren skrivbordsprodukt.

Man måste nog tillägga att större fastighetsbolag och företag faktiskt gör seriösa deklarationer av sina fastigheter i avsikt att förbättra. Men det är en helt annan diskussion.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lite konstig energideklaration
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2010, 18:53:05 »
För oss kostade det 1800:-, men bjöd mäklaren på, gjordes i samband med husbesiktning, och fyllde i blanket som skickades till nåt bolag som slutförde den..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!