0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: silverräven skrivet 22 oktober 2010, 15:58:52Citat från: purjo__ skrivet 22 oktober 2010, 15:13:02Citat från: silverräven skrivet 22 oktober 2010, 14:50:26Citat från: silverräven skrivet 20 oktober 2010, 18:50:20Jag har upptäckt samma sak. T9 visar 0,3 - 0,5 grader över T1. Kan ifs vara mätfel, men det borde väl vara ganska stor diff åt andra hållet?HaJag har hittat förklaringen. Givaren till T1 sitter på returen, inte konstigt att T1 och T9 visar samma värde. Vem har satt den där??Installatören!Installatören på fabriken? Eller har din installatör flyttat på den?
Citat från: purjo__ skrivet 22 oktober 2010, 15:13:02Citat från: silverräven skrivet 22 oktober 2010, 14:50:26Citat från: silverräven skrivet 20 oktober 2010, 18:50:20Jag har upptäckt samma sak. T9 visar 0,3 - 0,5 grader över T1. Kan ifs vara mätfel, men det borde väl vara ganska stor diff åt andra hållet?HaJag har hittat förklaringen. Givaren till T1 sitter på returen, inte konstigt att T1 och T9 visar samma värde. Vem har satt den där??Installatören!
Citat från: silverräven skrivet 22 oktober 2010, 14:50:26Citat från: silverräven skrivet 20 oktober 2010, 18:50:20Jag har upptäckt samma sak. T9 visar 0,3 - 0,5 grader över T1. Kan ifs vara mätfel, men det borde väl vara ganska stor diff åt andra hållet?HaJag har hittat förklaringen. Givaren till T1 sitter på returen, inte konstigt att T1 och T9 visar samma värde. Vem har satt den där??
Citat från: silverräven skrivet 20 oktober 2010, 18:50:20Jag har upptäckt samma sak. T9 visar 0,3 - 0,5 grader över T1. Kan ifs vara mätfel, men det borde väl vara ganska stor diff åt andra hållet?HaJag har hittat förklaringen. Givaren till T1 sitter på returen, inte konstigt att T1 och T9 visar samma värde.
Jag har upptäckt samma sak. T9 visar 0,3 - 0,5 grader över T1. Kan ifs vara mätfel, men det borde väl vara ganska stor diff åt andra hållet?
Välkommen i klubben purjo. Det du nu har hamnat i var samma läge som jag hade när jag funderade på att montera backventil.Backventilen gjorde sitt jobb alldeles utmärkt, men det jag förbisåg var att systemet är konstruerat för att kunna vatten skall kunna cirkulera i fel riktning genom det rödmarkerade området i din bild.När jag öppnade skruvarna på ett par element försvann symptomet med cirkulationen. Har dock inte haft tid att se om det går att förbättra genom att justera en del element utan att hamna i detta syndrom.
"Öppnade skruvarna" Betyder det att du minskade strypningen så att flöde ökade?Då låg alltså precis över gränsen innan? Ja, den enda slutsatsen jag kan dra är, som sagt var, att flödet genom rad-kretsen är för litet, men det verkar konstigt med tanke på att den pumpen går på max och den andra på min... Jag skall testa i morgon av 'avstrypa' första radatorn som kortslöt kretsen innan...