Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
var i hallen ska jag sätta radden? *bild*
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: var i hallen ska jag sätta radden? *bild* (läst 1976 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
skrivet:
09 oktober 2010, 13:22:54 »
Citera
Allt var planerat, och så kom VVSaren med ett alternativ så jag fick ju lite beslutsångest.
Grönmarkerade är där den var tänkt att hamna, så hade jag tänkt bygga en hylla runt den med massa hål så värmen kom ut och så kunde jag ha typ mobiler på laddning osv där.
Men, VVSarens förslag var att sätta den på andra väggen (lila) och då få både skor och jackor uppvärmda på köpet.
Lite kluven blir jag för då måste jag ju ha ett smalt och ganska hög... men då kan ju inte jackorna hängra fritt rakt ner utav blir ju snett liggandes mot radiatorn... Eller så missförstod jag honom och det kanske var menat att ha ett tjockt normalhögt så kläderna hängde normalt men värmen strålade upp i ändå..
Jag vet inte, hur hade ni placerat er radiator här vid entredörren?
Väggen till höger om bilden är den långa, tänk att ha spegel, byrå, skoställ, hatthylla..
Kan iofs visa lite mer helhetsbild, ståendes i vardagsrummet...;
--------------
Man kan säga att det är 45cm från blivande gipsskiva till dörrkarmen.. hurvida en radiator + skoställ blir då vet jag inte. Vad brukar skoställ ha för djup? ca 30cm... då kvarstår 15cm.. tror en c21 radiator är ca 10cm djup totalt.. en c22 blir ca 13cm..
«
Senast ändrad: 09 oktober 2010, 13:31:28 av rallykalle
»
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13381
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: var i hallen ska jag sätta radden? *bild*
«
Svar #1 skrivet:
09 oktober 2010, 13:32:57 »
Citera
Jag skulle ha satt den bakom dörren för att överhuvud taget kunna få plats med skor och jackor.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2010, 13:44:42 »
Citera
Bakom? Menar du på den 45cm ytan mellan dörr och hallväggen?
I deras sortiment finns det 400mm breda radiatorer, upp mot 950mm höga.. Sådan kunde man ju kanske kilat in där emellan.
Väggen var 450mm bred... Så hade ju blivit relativt lagom.
400x550mm c22 radiator kanske.. 346watt kan den ge på låga temp...
Vet inte riktigt vad man har för behov där i hallen men...
400x950mm C22 = 521watt....
Fast om den är på sidan, så blir ju bara de närmsta skor och kläder varma..
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13381
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
09 oktober 2010, 14:22:53 »
Citera
Nej, den gröna rutan i första bilden. Jag såg fel och trodde att dörren öppnades inåt...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Strip
Expert på värmepump
Stad/land: Lidköping
Antal inlägg: 559
Karma +7/-7
Strip
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2010, 15:12:13 »
Citera
Min hall har motsvarande proportioner vid entrén. Elementet sitter motsvarande grön ruta. Ett ganska högt element, 900mm och så har vi tänkt en liten hylla för vantar och mössor, några cm ovanför. Mobilen ska nog inte stå på elementet, den har svårt nog att hantera sin egen värme under laddning.
Hall är ju inte lättmöblerat från början, och att sabotera den enda hela väggen med ett element är onödigt i mina ögon.
Om effekten är lagom eller inte spelar ju ingen jättestor roll just i hallen, den har ju bara en pytteliten ytterevägg i relation till alla innerväggar. Ok, det är ju trevligt om det är rätt dimensionerat, men du sitter väl knappast precis innanför dörren och tittar på tv och det lär ju inte bli minusgrader i hallen bara för att elementet saknar några watt?
Loggat
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1769
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
lubbis
G Bergström
rocas
Heat?
tyke
pskjonte
Rdx
jantijanti
AÖd
danne824
Sintei
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info