Hej. Jag har installerat ca 10 stycken Starline Arctic maskiner på ett år nu. Tidigare har jag installerat lite olika märken allt från IVT 3010 (1982) till Nordic Air luft-vatten (2004). Om just Starlinen så tycker jag att den är en av de bästa eller den bästa som finns på marknaden just nu. Fördelar:
1. De flesta luft-vatten stängs av eller så får man stänga av dem vid 10 till 15 minusgrader men denna kan gå hela året runt. COP -25 2.5
2. Jag har aldrig hört en tystare luft-vatten ljudmässigt och dåjämför jag med IVT, NIBE, AERMEC, NORDIC AIR, CTC
3. Förångarfluften blåser framåt sådet kan inte bli en massa isbeläggning på fläktvingarnasom IVT har haft problem med.
4. Mycket prisvärd, oftast väljer man en lite för stor maskin 12kw och ansluter den till en 500l tank med vv-slinga för att få lite justa drifttider
5. Om ditt hus har toppeffekt 9kw välj 12 kw för den ger mindre när det blir kallt och värmebehovet blir större det blir billigare än elpatontillskott
6. Utrustad med scroll
7. Mucket bra parameterinställningar så man får en mycket snabb och effektiv avfrostning
Den enda nackdelen eller fördelen med värmepumpen är att man får skruva bort en plåt för att komma åt inställningsdisplayen.