0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver knappast skicka in det i nån slinga, bara skicka in det i inloppet på en vanlig elvvb. Det kallas spetsberedare och används ofta med värmepumpar, i synnerhet luft/vatten.
Tack för svar så här långt!Nu är splitten hemma och väntar på installation (blir ett samarbete mellan undertecknad och svärfar som är gammal röris, plus bekant kylmontör). Har enligt era råd bestämt mig för att prova utan extra vv-beredare. Men ett par frågor kommer genast: Det verkar inte ingå nån blandningsventil för varmvattnet men splitten kan ju leverera upp mot 65-gradigt vatten. Då måste det väl till en sån? Det finns en på bild i manualen s 19 som verkar vara måttbeställd, men jag hittar den inte vare sig på Bynor (där jag handlade) eller på Nibes hemsida. Eller behövs den bara om man sätter till en extra beredare? Nån som vet nåt här kanske? Sen beräknade jag ett större expansionskärl enligt Nibes anvisningar om 5% av total volym. Svärfar säger att det är onödigt och att det lilla som redan sitter kommer att räcka. Har han rätt? Han undrar också över den klena anslutningen för manometer och övertrycksventil (15 mm) där även expansionskärlet ska anslutas, och funderar på att sätta alltihop på klimatsystemets anslutningar istället. Ska jag lita på svärfar eller säga åt gubben att hålla tyst och göra som det står i manualen bara. Så kanske han får en sup sen... :,v(