Nu är jag inte installatör så att jag har några erfarenheter av detta, men rent generellt är det nog svårt att säga vad som gäller i detta fall.
Dels beror det säkert var du bor, och vem du köpt av, mer än huruvida tillverkarna kan leverera.
De gånger det kan bli långa väntetider är säkert säkert om servicekillen har för mycket jobb, eller om det rör sig om ett seriefel som tillverkaren inte hinner hantera logistiskt.
I denna typ av situationer är dock servicekillarna som regel bra på att fixa en tillfällig lösning som gör att du har tillgång till både värme och vatten med lite finurliga omkopplingar, eller kanske t.o.m en provisorisk utrustning.
Det skulle förvåna mig om det var någon större skillnad i ledtider om vi talar om de "svenska" tillverkarna, väljer du en importerad värmepump kan det naturligvis ta lite längre tid om importören inte har reservdelen på lager.
För importerade produkter gäller väl generellt att ju störra marknadsandelar de har, desto större eget lager av reservdelar.
Det du alltså rent logiskt skall akta dig för är värmepumpsfabrikat med liten marknadsandel och tillverkning i utlandet, men även i detta segment kan det säkert finnas aktörer som har ett välsorterat eget lager.