Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?  (läst 3690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« skrivet: 17 juli 2005, 09:10:55 »
Om vattnet i pannsystemet(värmebäraren) vid ett byte från oljepanna till VP, ser klart och fint ut, finns det någon vinst med att spara det i ett par fat, för att sedan fylla tillbaks det istället för nytt kranvatten?

Tänker på sånt som syreinnehåll och oxidering m.m.


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2005, 12:13:48 »
Kolsyresläckare, kapa & sät dit en avstngningsventil = allt vatten kvar i radiatorerna
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2005, 13:16:03 »
Hmm, låter ju enkelt. Men är detta något man fixar i praktiken? Har du själv kylt ner ett kopparrör med kolsyresläckare på detta sätt och lyckats?
Eller nån annan som gjort detta utan proffskylmanschetter?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2005, 14:38:35 »
så gjorde rörisarna på jobbet när vi byggde om där
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2005, 21:04:27 »
Jag tror inte att det där med oxidation är så särskilt farligt. Däremot kan det vara trevligt att slippa tappa ur allt vatten, för att sedan tappa i igen. Om man har slutet expansionskärl och kan acceptera lite skvätt på stället där man vill gå in i systemet, så kan man faktiskt låta radiatorvattnet 'hänga på vaccuumet' tills dess att man hunnit sätta i lämplig propp. Så gjorde jag senast, d v s tappade ur (vid pannan) tills dess att det nästan slutade rinna (motsvarar då vattenpelaren till högsta punkten). Därefter öppnade jag på önskat ställe i systemet, satte tummen för och hade stödhylsa + proppad klämkoppling i beredskap. Visst, det hamnade några liter på golvet, men om ingreppet görs i ett rum som tål detta så är det bättre än att behöva tappa ned alltsammans.

Oavsett hur man gör för att slippa tappa ur, så bör man nog tänka på att man på detta vis skapar en innestängd vattenvolym utan expansionskärl eller 'luftkudde'. Jag vet inte hur kritiskt detta är, men om temperaturen varierar kraftigt under den tid systemet är proppat, så borde det föreligga en viss risk för att ett alltför stort tryck byggs upp i systemet, kanske med skador som följd.

Lycka till

N Lucas
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2005, 21:10:14 »
Jag säger en sak automatiska avluftare både framledning och retur minskar lätt luftproblem i system.
I mitt har jag 5 st avluftare. framl/retur+golvärme.+Vp+expantions kärl. De första är automatiska.

Tryckfels nisse var framme.
« Senast ändrad: 22 juli 2005, 21:12:24 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2005, 21:00:36 »
Viktigt det N Lucas skriver nämligen att dubbel"proppa" både fram och retur så kan otroligt höga tryck byggas upp om det sker temperaturväxlingar i rummen.
Enda sättet att komma runt detta vore att ha två expansionskärl eller åtminstone övertrycksventiler, ett på vardera sidan av avstängningarna. (radiatorsida och pannsida).
Faktiskt jäkligt förvånad att rörisar verkar bry sig noll om detta fenomen.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2005, 12:18:16 »
Min lösning på problemet är att man, efter proppningen, öppnar en avluftningsventil på en radiator högst upp i systemet. Se'n låter man öveskottsvattnet rinna ut i en burk (vanligtvis väldigt lite, eftersom det nu inte finns något tryck ackumulerat i ett expansionskärl, men i värsta fall kan man hjälpa till genom att lätta lite på proppen). Avslutningsvis låter man avluftningen stå öppen med en bit slang ett uppsamlingskärl, så har man tillfälligt skapat ett öppet system.

N Lucas
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spara cirkulationsvattnet vid pannbyte?
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2005, 13:09:50 »
vacum funkar fint om man ska montera ned en gammaldags radiator tex. stäng ventilerna till rad.  skruva loss rad. sätt tummen för övre anslutningen, bär ut rad pÃ¥ gÃ¥rden. Lite vatten rinner ut men det funkar toppen. Men obs i äldre installationer är det svart som bläck och färgäkta, sÃ¥ frugan bör stÃ¥ där med tarsor och en hink!
Men dom är tyngre än man tror 2 pers behövs helt klart när det ska bäras!!!

Att tappa hela systemet vid tex ett pannbyte spelar ingen som helst roll för livslängden på rörsystemet!!
Det är smÃ¥läckage och med det ständigt pÃ¥fyllande av färskt syrerikt vatten som pÃ¥ lååång sikt  kan ställa till problem!

Luftning snabbar man på mycket kraftigt genom att värma upp radiatorkretsen efter påfyllning. Syret "fälls" ut mycket snabbare i varmt vatten!

En "normal" villainstallation gÃ¥r normalt väldigt lätt att lufta, vanliga manuella luftare pÃ¥ ev högpunkter ska man ha. När luften är borta dÃ¥ är den borta.  Men man ska lufta igen sen man kört värme i nÃ¥gra dagar ossÃ¥  en gÃ¥ng till lite senare. Sen sÃ¥ är det ok!!!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!