Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur hänger allt ihop?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur hänger allt ihop? (läst 2327 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
e98jole
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 67
Karma +0/-0
e98jole
Hur hänger allt ihop?
«
skrivet:
05 oktober 2010, 17:54:39 »
Citera
13 grader ute här i Skåne i skrivande stund och VP'n orkar inte att värma huset!? Är inte det bedrövligt???
Problemet jag har nu är att jag inte förstår hur allt hänger ihop men här är fakta:
Vår/höst-läge inställt.
Börvärde: 28
Framledningstemp: 25 (borde vara 28 alltså men det verkar inte orka upp dit
Returtemp: 23
Varmvatten: 37 grader (har läst att den prioriterar golvvärmen först vilket är ok för min del som har en extern vvb)
Utetemp: 13
Förångningstemp: 6,3
Min slutsats, förångningstempen borde vara lägre om jag förstått allt här på forumet. Men hur fixar man det? Är det fläktinställningen?
Tacksam för svar och spåningar.
/Jonas
Ps. 21000kWh per år. Inte direkt nöjd med det men kanske hänger allt ihop. Har jag VP på vinterläge går elpatronerna in jämt.. Ds.
Loggat
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30446
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Hur hänger allt ihop?
«
Svar #1 skrivet:
05 oktober 2010, 18:44:23 »
Citera
Hej!
Självklart funkar den inte som den ska.
Det är nog inget du kan justera själv utan du får nog ta hem en kyltekniker.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
e98jole
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
e98jole
«
Svar #2 skrivet:
06 oktober 2010, 10:29:04 »
Citera
Pratade just med Nibes servicetekninker och han hävdade att jag inte har några problem alls.. Han hävdade att VP'n behöver hjälp av elpatronerna när temperaturen ligger runt 10-12 grader och framförallt över natten då det går ner till 5 nu. Så han rekommenderade att slå över till Vinter-läge å andra sidan är det inte han som betalar min elräkning!
Han sa också att en perfekt förångningstemp var mellan 4-6 grader.
Har svårt att argumentera emot detta. Frånluftsvärmepumpar verkar inte vara bättre eller? Någon som har andra eller liknande erfarenheter?
Mvh,
Jonas
Ps. När jag kollade i morse så var värmen i kapp börvärdet och varmvattnet uppe på 53 grader så allt såg ok ut igen.. Ds
Loggat
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
06 oktober 2010, 12:49:31 »
Citera
I ett hus på 150 m2 som är byggt 04 så borde det inte behövas särskillt mycket värme alls när det är 10-12 ºC ute eller?
Har du kollat avlufttemp i meny 5.1?
Men det kan ev. vara så att fläkten är för högt intälld?
En ventilationstekniker kan mäta upp vilket luftflöde du har.
Det är i princip omöjligt att kolla utan rätt mätinstrument.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
e98jole
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
e98jole
«
Svar #4 skrivet:
06 oktober 2010, 13:45:20 »
Citera
Fick frugan att läsa av avluftstempen hemma nu. Tydligen är förångningstempen nu 8,2 och avluftstempen samma!
Den ska ligga nära nollan eller hur?
Jag hade en ventilationsgubbe hemma i höstas och fläkten kopplades till plint 9 minns jag, dvs ganska högt! Det gjorde han för att vi skulle få bättre luft i ett sovrum som jag har haft lite problem med. Han gjorde mätningar med sitt instrument, om jag minns rätt så justerade in 15l i badrummen och 9l i tvättstuga och vardagsrum.
Jag är ingen ventilationsexpert men kan det vara så att jag har för lite tilluft i huset, då får ju fläkten jobba hårdare för att dra ut det lilla som kommer in?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
06 oktober 2010, 16:09:57 »
Citera
Det låter som att luftflödet justerats upp en bra bit över normen.
Det är iofs inte fel med friskluft men kanske är det detta som gör att huset blir dyrare att värma.
Loggat
THJH
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
THJH
«
Svar #6 skrivet:
07 oktober 2010, 17:29:04 »
Citera
Fläkt på plint 9 låter för mig högt men det beror säkert även på hur dina tilluftsdon är ställda, bor själv i enplanshus på 135m2 i Blekinge och ligger på plint 3, inmätt enl norm. Vilken kurva kör du på när börvärdet är 28gr vid utetemp på 13 gr? Ligger själv på kurva 5-1 och skall ha börvärde 28gr vid utetemp på 7gr.
THJH
Loggat
e98jole
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
e98jole
«
Svar #7 skrivet:
07 oktober 2010, 18:03:30 »
Citera
Har också kurva 5 -1 precis som du.
Har beställt injustering av systemet nu från Nibes servicetekniker. 2000:- + moms tar dom för det kalaset.
Visst får man mycket kilowattimmar för dom pengarna men å andra sidan så sover jag bättre om nätterna om jag vet att det är injusterat samt att om de hittar något fel är det en ren bonus.
Har ju 21000kWh/år varav ca 2000 av dom är till poolen. Har även ryggåstak i huset i kök/vardrum som är 70m2 så det är mycket volym som skall värmas upp.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur hänger allt ihop?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 613
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info