Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gaaaammal jordvärme, allmänna tips  (läst 2255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coma

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gaaaammal jordvärme, allmänna tips
« skrivet: 05 oktober 2010, 15:29:37 »
Hej!

Är helt ny på det här med värmepumpar så jag undrar om någon har lite matnyttiga tips om hur man underhåller/sköter sin anläggning... Jag har nyligen köpt ett hus från -52 med en IVT 2000 jordvärmeanläggning från -86 installerad. Den tuffar och går och värmer huset bra, men några element är kalla. Har försökt lufta men det verkar sugas in luft i stället. Har förstått av andra trådar att jag kanske har för lågt tryck i systemet. Ska leta efter expansionstank ikväll... Några tips på hur man luftar en sån uråldrig antikvitet på bästa sätt?

I övrigt önskas så mycket info som möjligt om hur man ska handha anläggningen för att få ut så bra effekt som möjligt (självklart förstår jag att det knappast är en särskilt effektiv maskin med dagens mått mätt, men man kan ju göra det bästa av vad man har).

Huset är ett 1,5 plans tegelhus, 110 kvm byggyta med lika stor källare. Sitter väl 10 radiatorer ca pÃ¥ nedervÃ¥ningen ca, samt 5 pÃ¥ övre plan. Huset ligger i Vara, 5 mil öster om Trollhättan. Säg till om ni behöver mer info om kÃ¥ken eller pumpen, jag är som sagt helt novis pÃ¥ sÃ¥nt här!  :)

/Marcus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gaaaammal jordvärme, allmänna tips
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2010, 16:14:20 »
Leta efter en påfyllnadsventil till radiatorsystemet, den brukar sitta i närheten av VP:n på utgående varmvatten. Fyll på tills manometern visar 1 bar innan du försöker lufta igen (om det är slutet expansionskärl). Du bör också stänga cirkpumpen (kolla om det finns nått sommarläge på VP:n) innan du luftar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gaaaammal jordvärme, allmänna tips
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2010, 20:42:11 »

Utloggad Coma

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gaaaammal jordvärme, allmänna tips
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2010, 07:56:58 »
Tackar för tipsen!

Kollade lite snabbt igår kväll men hittade inget expansionskärl. Finns inget nere i källaren såvitt jag kan bedöma. Däremot så sitter det nånting uppe på vinden, något som besiktningsmannen beskrev som "ett gammalt expansionskärl som man nog inte tog bort när man rev ut oljepannan". Eftersom jag skulle lägga om taket så tyckte han att man kunde riva bort kärlet med tillhörande avluftningsrör, för att minska risken för framtida läckage genom taket. Kan det vara så att det är det kärlet som används? Tur i så fall att jag inte lydde hans råd utan lät det sitta kvar ;)

Vilket utmärkt forum, med så mycket kunnigt folk! Här kommer jag att hänga ofta :)

/Marcus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gaaaammal jordvärme, allmänna tips
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2010, 09:36:50 »
Hej!
Är det anslutet så bör du kunna se röret som går upp till expansionskärlet från pannrummet.
Det ska också finnas bräddavlopp från kärlet som går till en golvbrunn någonstans.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!