0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Titel för en ny biosucce?Fläkten är värst. En rysare full med skrämmande ljudeffekter, kalla kårar, och tryck i handlingen.Eller kanske om övernaturliga ting?En kondenserad berättelse om ett media som går upp i rök. Förångas....Sorry kunde inte låta bli.Måndag:-[
Jag satte upp ett L format plank ca 180 från pumpen med stenull mot pumpen som suger upp ljudet. Obs. stenullen ska vara öppen. Jag satte galvat nät som håller isoleringen på plats och plank mot grannen så att ljudet inte studsar fram och tillbaka. Blev stor skillnad. Men det tyckte inte grannen. Men det är ju svårt att erkänna ett nederlag.
Hej johans,Det här med ljud (oljud) är mycket subjektivt men på frågan om det går att reducera ljud av värmepump, se följande länk till ett examensarbete i frågan:http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206009/FULLTEXT01För egen del har vi haft problem med grannens gamla luftvärmepump (IVT OPTIMA 700) som faktiskt lät som "en långtradare på tomgång" de senaste åren, tills ägaren lät byta fläktmotor och del andra vitala delar nu våras. Nu är det i princip tyst, så kanske är det något som behöver bytas ut i din värmepump (kolla med en CTC-installatör).MVHErkan
Lägg inte ner för mycket jobb och pengar i onödan.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35829.msg331554#msg331554För en del personer kvittar det vilka åtgärden man gör, det är inte bra ändå.Billigaste åtgärden är kanske att beställa en bullermätning på en gång?
Citat från: pirre skrivet 04 oktober 2010, 19:53:23 Jag satte upp ett L format plank ca 180 från pumpen med stenull mot pumpen som suger upp ljudet. Obs. stenullen ska vara öppen. Jag satte galvat nät som håller isoleringen på plats och plank mot grannen så att ljudet inte studsar fram och tillbaka. Blev stor skillnad. Men det tyckte inte grannen. Men det är ju svårt att erkänna ett nederlag.
...En fastighetsägargranne fick ett tillstånd att borra hål för VP på en nogrannt angiven plats. Tillståndet hade malts genom kommunens kvarnar ett halvår. Han hade inte borrat mer än 20m så träffade han på....tunnelbanan!...