Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drift av COOLIX  (läst 2891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Drift av COOLIX
« skrivet: 03 oktober 2010, 19:54:07 »
Godagens, har nu kört min Coolix i ehm hela nÃ¥gra dagar  Thumbsup

Måste väl säga att vi är nöjda änsålänge har ju inte varit så kallt ute än men tanken med pumpen är ju bara att få komfortvärme nere på morgonen tills det är dags att slå på pelletsen framöver.

Pumpen tuffar då på bra har ställt den på 23grader och det håller den fint ovanvåningen ligger på ca 19-20grader.


Har lite funderingar på vad som är optimala drift inställningar av pumpen.

Ex så kör vi med "vingarna" ställda så det blåser rakt fram in till köket från vardagsrummet.
misstänker att det är vettigast att blÃ¥sa mot golvet dÃ¥ den suger luft uppifrÃ¥n men dÃ¥ kanske värmen inte nÃ¥r köket lika bra samt Min käras blommor fick det absout inte blÃ¥sa pÃ¥  ::)

undrar även om man ska sikta på så få starter/h som möjlig då med längre drift för att hålla tempen. (om det nu går) kör på fullfläkt just för att få samma temp i kök som inställda värdet på pumpen och då funkar det fint annars diffar det ca 2-3grader.

Från att pumpen startat går den ca 6-7min +ca 2min efterblåsning och en 10-11min innan den startar igen vilket ger ca 20min från start tills nästa start.
borde väl ge en 4starter/h
med nuvarande utomhus temp på ca 10grader (varit så nu under dag och kväll)

Med elmätaren inkopplad så har den dragit ungefär mellan ca1200w som max1450w (vid start och avfrostning skulle jag tro)
enligt mätaren så har det nu under 24h 20:00-20:00 dragit 10-11kwh

Vilket är helt ok för en behaglig temp på 23grader nere. en 70kvadrat kanske?

Om man då vill förlänga pumpens drift hur ska man justera detta?
provat med fläkt på auto, låg och medel men tycker inte att den går något nämnvärt längre (ej mätt) blir däremot en större temp skillnad mellan vardagsrum och kök.

Hade nog inte varit fel med en pump som levererade ytterligare luftmängd typ Coolix inverter som ger 800. men det finns säkert bättre som ger mer så värmen trycks upp på ovanvåningen också.

Undrar även om någon upplevt resonansljud först efter att ha monterat pumpen på julas stativ. upplevde inget resonansljud då pumpen stod direkt på balkongen men efter att vi ställt den på stativet (på samma balkong) upplever jag ett litet ljud visserligen stör datorn mer.
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift av COOLIX
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2010, 20:37:39 »
Hej Fisketorp!  Ja nu skall jag inte kommentera just Coolix olika pumpar men en kommentar när det gäller luftvärmepumpar i allmännhet frÃ¥n mig är att det är alltsÃ¥ till fördel att köra med vinge inställd ganska högt upp eller t.om rakt ut utmed taket. Detta ger den bästa och längsta värmespridningen i huset i kombination med en sÃ¥ hög hög fläkthastighet som man kan ha eller ev stÃ¥ ut med rent ljudmässigt. Sen finns det ocksÃ¥ en del smÃ¥ missförstÃ¥nd när det gäller det här med att luften till innerdelen tas in vid taket och att det därmed skulle vara nÃ¥gon fördel med att ha vingen lite mer riktat ned mot golvet, men sÃ¥ är det ju inte eftersom dÃ¥ riskerar man istället att fÃ¥ ett s.k värmelock, dvs att det bildas en värmevägg framför pumpen eftersom utrymmet framför pumpen blir väldigt varmt och pumpen fÃ¥r inte iväg värmen vidare ut i huset. Pumpen reagerar dÃ¥ pÃ¥ detta med en ökad temp och stänger ned samtidigt som det blir kallare längre in i huset frÃ¥n pumpen räknat.
Så behåll du gärna vingen högt eller t.om rakt ut utmed taket eftersom den varma luften förflyttar sig lätt vidare i huset utmed taket samtidigt som den svalare luften då lättare kommer tillbaka till pumpinnerdelen via en lägre nivå (dvs golvet) och värms då upp till nästa varv som den går genom innerdelen, och efter ett antal vändor för luften så är det nästan jämnvarmt mellan både hög och låg nivå i huset (även om det alltid är något varmare i taket resp svalare vid golvet i alla hus utom möjligtvis vid golvvärme). :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad fisketorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fisketorp
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift av COOLIX
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2010, 06:32:02 »
Tackar Raffen=)

blir till att fortsätta köra som det varit dÃ¥, sambons blommor känner sig trygga  ::)
Pelletseldare!!!
ca 200m2 tillägsisolerat trähus från 1951
ca 2 ½m2 Olja gick det åt tidigare.

Jag och min kära sambo bor här med våran lilla misse.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!