Godagens, har nu kört min Coolix i ehm hela några dagar Thumbsup
Måste väl säga att vi är nöjda änsålänge har ju inte varit så kallt ute än men tanken med pumpen är ju bara att få komfortvärme nere på morgonen tills det är dags att slå på pelletsen framöver.
Pumpen tuffar då på bra har ställt den på 23grader och det håller den fint ovanvåningen ligger på ca 19-20grader.
Har lite funderingar på vad som är optimala drift inställningar av pumpen.
Ex så kör vi med "vingarna" ställda så det blåser rakt fram in till köket från vardagsrummet.
misstänker att det är vettigast att blåsa mot golvet då den suger luft uppifrån men då kanske värmen inte når köket lika bra samt Min käras blommor fick det absout inte blåsa på
undrar även om man ska sikta på så få starter/h som möjlig då med längre drift för att hålla tempen. (om det nu går) kör på fullfläkt just för att få samma temp i kök som inställda värdet på pumpen och då funkar det fint annars diffar det ca 2-3grader.
Från att pumpen startat går den ca 6-7min +ca 2min efterblåsning och en 10-11min innan den startar igen vilket ger ca 20min från start tills nästa start.
borde väl ge en 4starter/h
med nuvarande utomhus temp på ca 10grader (varit så nu under dag och kväll)
Med elmätaren inkopplad så har den dragit ungefär mellan ca1200w som max1450w (vid start och avfrostning skulle jag tro)
enligt mätaren så har det nu under 24h 20:00-20:00 dragit 10-11kwh
Vilket är helt ok för en behaglig temp på 23grader nere. en 70kvadrat kanske?
Om man då vill förlänga pumpens drift hur ska man justera detta?
provat med fläkt på auto, låg och medel men tycker inte att den går något nämnvärt längre (ej mätt) blir däremot en större temp skillnad mellan vardagsrum och kök.
Hade nog inte varit fel med en pump som levererade ytterligare luftmängd typ Coolix inverter som ger 800. men det finns säkert bättre som ger mer så värmen trycks upp på ovanvåningen också.
Undrar även om någon upplevt resonansljud först efter att ha monterat pumpen på julas stativ. upplevde inget resonansljud då pumpen stod direkt på balkongen men efter att vi ställt den på stativet (på samma balkong) upplever jag ett litet ljud visserligen stör datorn mer.