Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic E12DKE och frÃ¥gor i ämnet Kod H16, krets schema utedel F222481  (läst 2578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej alla kunniga!!   Panasonic E12DKE och Kod H16 är ämmnet!! F 90 om detta är eller kan vara boven till H16..

1/ Min pump gick väldigt tungt detta upptäkte jag i slutet av februari i år fungrar , jo, ja pumpen stannade ca 50 gånger fram till det jag inte behövde värme längre...

2/ Sommar och lämpligt att söka fel.. Har hittat varför pumpen gick trögt också, den blir väldigt het vid denna belastningen!!
Jag kopplade bort strömmen till fyrvägsventilens spole under drift, ett pyss ljud hördes och kompressorn gick lätt igen.

3/ fyrvägsventilen tycks låsa gasen att fritt flöda igenom denna alltså kan det bero på tre fel
a / Fel på kretskortet b / fel på el magnetspolen c / mekaniskt och att ventilen kärvar och inte reglerar som denna ska..
Min huvud fråga kan detta fel leda till det omtalade H16 felet ??? tänker på den höga värme som alstras när kompressorn går tungt.
« Senast ändrad: 02 oktober 2010, 09:51:37 av pär45 »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Sammansatt elschema från servicemanual
[photobucketskithelvete.com/blablabla]

EDIT: vafasen.... jag får inte fram filen i maxupplösnig...

PM:a mig med din mailadress så skickar jag den... den är 440kB, 7122pix bred och 2574pix hög

Eller... vet nå'n någon site/host man kan posta sånna bilder ifrån...? (Rikard har ju 400kb limit)
« Senast ändrad: 02 oktober 2010, 11:48:04 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
3/ fyrvägsventilen tycks låsa gasen att fritt flöda igenom denna alltså kan det bero på tre fel
a / Fel på kretskortet b / fel på el magnetspolen c / mekaniskt och att ventilen kärvar och inte reglerar som denna ska..
Min huvud fråga kan detta fel leda till det omtalade H16 felet ??? tänker på den höga värme som alstras när kompressorn går tungt.


När en LvP är i värmedrift så ska magnespolen på fyrvägaren dra, detta för att få ventilen i rätt läge, ljudet du hör när du lossar spolen är fyrvägaren som slår om till kylläge/avfrostning, du bör aldrig ta lös spolen med ström på den då dom brinner ihop väldigt lätt.

Du kan manipulera fram samma ljud/effekt/pryl/whatever om du bryter strömmen till pumpen mitt under värmedrift och du ser då också att den kör en avfrostning.
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 12:49:41 av ghandi »

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej ghandi
Jag testade iallafall på mitt vis...
Fick en del intresanta svar på mitt undrande om min felkoder...
Tack ghandi för din info när spolen har ström ger pumpen värme
är spolen strömlös är pumpen i läget för av frostning...
Då är mitt konstaterande att spolen inte fått fullspänning där med inte draget
fyrvägsventilen i botten läge för värme och därmed inte öppnat för flödet fullt ut
därför gick kompressorn tungt för att gasen/flöda fritt i rörsystemet.
därför gav heller inte värmepumpen full värme...nu har jag fått svar på den förklaringen!

Men i nu läget när inga kod fel finns ger pumpen full värme igen!!
Koder som har varit framkallade av samma kretskorts fel är
 F90 H11 H00 F11 efter mitt sista fix med diod sÃ¥ är min pump felkodfri.
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 16:30:11 av pär45 »

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
läste fel och hastade, spolen brinner inte om du gör den strömlös, läste det som om du frilagt spolen från 4vägaren, det är då den kan brinna.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej ghandi
Ok det förklarar din tolkning !
Frilagd spole/lös spole utan kärna, är samma som denna blir inte av med sin energi därför blir den varm och kan bli överhettad
----
Här tillverkas mycket av hela världens lackade koppartrådar i olika dimensioner
http://metallurgie.euro-firmen.com/ab-dahrentrad.html
http://www.dahrentrad.se/Default.aspx?pageid=3969
Nu finns det flera typer av isoler lack men den vanligaste klarar 120 C innan denna brinner upp
och tråden blir oisolerad.
----
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 16:28:18 av pär45 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!