Funderar lite kring svaret på frågan om cirkulationspumpen.
Vad jag inte greppar riktigt är hur enbart den mindre pumpen på frikylakretsen ska klara av cirkulationen genom 190m borrhål ensam. Är det så att det är flödesbehovet som är så pass mycket lägre att tryckfallet i slangen inte blir dimensionerande. (Inser att djupet på borrhålet inte påverkar.)
Den stillastående brinepumpen kommer väl att fungera som en strypning, eller är det så pass mycket spel mellan pumphjul och hus att spriten obehindrat kan pumpas förbi.
Förklaringen till att koppla frikylan på KB-in sväljer jag med hull och hår.
Synpunkter på fråga 3.
--------------------------------------------------------------------------------
Citat från: Rinda skrivet 24 juni 2005, 14:23:43
Tre funderingar om frikyla!
1. Argument för att koppla frikylan på kb-in alternativt kb-ut. (Med 2st T-rör, backventil emellan och 2st avstängningsventiler.)
Jag har uppfattat det som att kb-in är det vanliga men jag vet inte varför. Att koppla på kb-ut sidan skulle väl ge mer kyla när värmepumpen går och t.ex värmer varmvatten. Blir det för kallt?..kondens, frysrisk (på utsidan av kylelementet) ?? ...Eller har det med flöden att göra?
Frikylan tar ju bara ett delflöde av det som går genom värmepumpen. (Antar att vp:ns brinepump måste gå((kan man tvångsköra den!?)) samtidigt som frikylans pump för att brinen ska cirkulera i borrhålet.)
Är det så att man håller ner delflödet till frikylan på en lämpligt låg nivå genom det undertryck som vp:ns brinepump bildar på sugsidan? ..Låter inte troligt! Borde inte ett lägre tryck på brinen kunna orsaka mer störande ljud i fläktkonvektorn, vid motsvarande flöde?
2. Många (inkl. Nibe) rekommenderar ett riktigt expansionskärl med gummiblåsa på brinesidan.
Låter vettigt då fläktkonvektorn i mitt fall hamnar ca 5m över påfyllnadskärlet. Men hur fyller man då på sprit och hur ser man när det är dags, ..på en tryckmätare?? Skulle man kunna ha både påfyllnadskärl (med avstängningsventil) och tryckkärl. Klarar man sig kanske med bara påfyllnadskärlet ändå, det tål väl också ett visst övertryck?
3. Finns det färdiga lösningar för att starta cirkulationspumpen/-arna samtidigt som fläktmotorn.
Ett relä parallellt med fläktmotorn borde räcka för att få signalspänning till frikylans pump. Men brinepumpen då? En extra matning och ett växlande relä kanske?
Glad midsommar på er alla.
Första midsommaren som jag haft en 25l dunk med sprit hemma. Brunnsborraren gjorde klart igår.
Har du ett plastkärl är det i princip ett slutet eftersom det är proppat i uppkant.
Inga problem att använda enbart detta. Ska man fylla i kb vätska måste man koppla slang från tappkran eller pumpa in vatten.
Beträffande storleken är det bättre att köpa för stor konvektor, du kan köra med lägre fläkthastighet och få mindre ljud och mer kyla ifall det behövs. Nackdel: pris och utseende. Sätter man en stor konvektor (eller flera) räcker ett borrhål garanterat till att kyla ett enfamiljshus.
Kb-pumpen i värmepumpen behöver inte gå eftersom man sätter dit en ny mindre pump enbart för kylan, sättes på returen från kylan för att få mindre kondens på pumpen, då behövs inte heller någon specialpump.
Visst är frikyla underskattat! T.e.x. 500m3 hajakvarium på kolmårdens djurpark kyls med ett borrhål!! Plus lokaler och mindre akvarium.
Strömmen cirkulationspumpen drar får du tillbaka i kortare gångtider och bättre cop när vp går. (1grad=3% bättre cop). Har man dock lägst ca -1grad in på vintern lönar det sig dock inte att kosta på återladdning.
Vill man sätta en större värmepump på ett gammalt kortare borrhål finns det grejor
att återladda med.