Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
7 eller 8,5 Kw
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: 7 eller 8,5 Kw (läst 3678 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
insuinsu
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 94
Karma +0/-0
insuinsu
7 eller 8,5 Kw
«
skrivet:
23 maj 2004, 21:48:11 »
Citera
Jag vet att det diskuterats tidigare men jag hittar inget svar som passar in direkt på mig. Jag ska köra mot en 750 l acktank och klarar mig troligen med 7 Kw men lutar ändå mot en 8,5 Kw. Om jag fattar det rätt så kan den ju inte förbruka mer än 7 Kw om jag inte gör av med det, den kommer att gå kortare tid med 8,5 än 7 Kw. Elpatronen kommer att utnyttjas mindre. Om vi bortser från att 8,5 är lite dyrare, är jag ute och cyklar? Visst borde elförbrukningen bli lägre ?
Loggat
admin
Gäst
admin
Re:7 eller 8,5 Kw
«
Svar #1 skrivet:
24 maj 2004, 08:55:58 »
Citera
Har du tänkt köra fast eller flytande kondensering mot acken.
(för förklaring av vad det betyder läs lilla ordlistan under rubriken artiklar och läsvärt)
/Rickard
Loggat
insu
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Installera värmepump nu!
insu
«
Svar #2 skrivet:
24 maj 2004, 16:50:19 »
Citera
???jadu, nu blev det svårt igen, jag hade tänkt köra VP till ack.tank och därifrån shuntat ut till golvvärmen samt ta ut VV därifrån. Det är fast kondensering om jag fattar rätt
Om jag kör VP direkt till golvvärme utan tank, vart får jag då VV från ? Är det då bättre att köpa VP med VV-beredare?Den jag tänker köpa är utan.
Jag kan lätt ha 2 system, ack.tank för solvärmen under sommaren eller om jag får för mig att elda ved :(fy,den vill jag bort ifrån. Nu är jag frågande, tur att detta forum finns
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #3 skrivet:
24 maj 2004, 18:05:47 »
Citera
Jag är faktiskt ingen hejare på det här med solfångare, hur jag än funderar har jag svårt att se någon större mening med solfångare om man tänkt köra värmepump.
Om det finns någon som kan förklara hur det är tänkt att solfångare och värmepump skall fungera effektivt ihop så borde det vara Viessmann. De säljer en värmepump med inbyggd solvärmeslinga och styrningen integrerad i reglerdatorn redan vid leverans. Den ger dock "bara" 6 kW i uteffekt, vet inte om det är tillräckligt för dig.
De har en egen tavla i detta forum där du kan ställa frågor om deras produkter. (de säljer visst solfångare också). Prismässigt vet jag inte hur dom ligger till.
Att ha en acktank att köra emot är överhuvudtaget en tveksam lösning när du kör värmepump. Den enda försvarbara anledningen att köra mot en acktank när man har värmepump är om du kör acktanken kopplad i serie med radiatorkretsen/kretsarna, då kan du köpa en värmepump som har nära 100% energitäckningsgrad utan att få speciellt korta gångtider.
Kopplar du på så sätt kan du även ha en separat cirkpump till golvvärmen. med egen shuntgrupp för att erhålla rätt temperatur i golvvärmeslingorna.
Mitt tips:
Värmepump med inbyggd beredare. Gärna med solvärmeslinga och styrning integrerad för att förenkla acktankens setup.
Acktank kopplad i serie med radiatorsystemet. (om du redan har en förrådsberedare i den kan du köra den i serie med värmepumpens inbyggda beredare. Sätt förrådsberedaren först och värmepumpen inbyggda sist i varmvattenkretsen.) Har du inte hunnit köpa grejorna än så sluta ut förrådsberedaren.
Kör golvvärmens shuntgrupp/grupper i en egen cirkulation från acktanken till golvvärmen, eftersom golvvärmen alltid (i princip) har lägre temperaturbehov än ditt vanliga radiatorsystem så kommer värmen att räcka till även om du kör flytande kondensering mot acktanken.
Köp till en rumsgivare om det inte ingår i leveransen.
Kika på inlägg skrivna av MattiasS, jag tror han har en sån anläggning som du funderar på, dock utan solfångare om jag inte missminner mig.
'
/Rickard
Loggat
insu
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Installera värmepump nu!
insu
«
Svar #4 skrivet:
25 maj 2004, 07:17:08 »
Citera
Det är ju så att jag redan kör solvärme mot acktank sedan flera år och den täcker allt behov från slutet mars till i september, då kan jag ha VP helt avstängd, det är därför jag är intresserad att köra VP mot tank och den VV slinga som finns i den för att utnyttja redan bra fungerande anläggning.
Under sommaren ligger acktankens topp på 70-90 grader utan eltillskott, men då tar man ju ut ytterst lite värme på golvet, det slår till bara någon gång.
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #5 skrivet:
25 maj 2004, 18:03:12 »
Citera
Kolla på olika inkopplingsalternativ på Nibes hemsida.
http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1110d.asp
där finns ett gäng olika inkopplingsalternativ - kanske något som fungerar för dig!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
7 eller 8,5 Kw
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 740
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Josth
Zyberdude
Jisse
EvertL
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info