0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag varnar dig att förr angavs allt i tum och nu i mm. Rör som tidigare var ca 16mm innan 1970 är nu 15 mm som standard.Fråga en kvalificerad rörläggare så klarar han ut det. det är mitt råd. Mitt råd är också mät med skjurmått rören och gå till en VVS butik så kan de ge dig råd.
.........inkomande rör är 36mm & rörena är helt spikraka så dom kan ej ha varit rullade som presolrör brukar vara.tittar i rinkaby rörkatalogen & det finns övegångar i klämkopplingar som är 35x28. så det måste väll vara 35 rör, eller har det funits 36?....
Citat från: CarMan skrivet 09 juli 2005, 22:39:13.........inkomande rör är 36mm & rörena är helt spikraka så dom kan ej ha varit rullade som presolrör brukar vara.tittar i rinkaby rörkatalogen & det finns övegångar i klämkopplingar som är 35x28. så det måste väll vara 35 rör, eller har det funits 36?.... Det stämmer säkert att röret är 36 mm eftersom huset är byggt på 60-talet. Jag stod själv inför samma problem nyligen när jag skulle ändra på rördragningen för kallvattnet! Det finns förminskningsatser 42->36 mm att köpa bl.a. hos Sigro (se länk). Men det blir rätt dyrt att köpa alla delar som behövs för att fixa övergången från 36 till 28 mm. Själv så valde jag att riva bort 36 mm röret och i stället dra 28 mm hela vägen. Det kostade obetydligt mer att köpa 7 m 28 mm rör inkl. kopplingar, än vad det hade gjort att köpa delarna till övergången 36->28 mm! Känns väldigt skönt att slippa framtida problem med 36mm-rör om man vill ändra något! http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/koppar/klamringskoppling.html.
Inga klämringskopplingar är godkända för dolt montage. Endast hårdlödda skarvar samt presskopplingar gäller.Går det inte att byta ut mer av röret så att du får skarven på ett bättre ställe?Att skarva med annat går säkert om du kan ordna så att skarven hamnar fri från isoleringen. En större plastlåda med lock skulle säkert fungera bra som droppskål. Gör hål i gavlarna på lådan för rören och täta och sedan ett fuktlarm som tjuter om det mot förmodan börjar läcka. Kanske till och med en avrinning från lådan ner genom undertaket./JohanFår man hårdlöda dålda skarvar? så här ser det ut hoss mig.vatnet kommer in mitt under huset mitt i huset, redan där har dom lyckats om något skulle hända sen sitter vattenmätaren i en klädkammare & från den går röret rakt upp på vinden, där paserar röret en liten toa & har då en lödskarv iform av ett T-kors, sen går röret vidare & förgrenas vid nästa toalett & till sist ner till vvb. sen komer varmvattnet & gör samma sväng tillbaka, fast siste svängen på vinden är det presol så den har färre lödskarvar. kalvatten röret har lödskarv på varje 90graders böj också, det är 2 eller 3 sånna.så vist skulle jag kunna löda även denna skarv, det blir ju bara en i mängden, eller är det dumt?
Varför har du inte lagt denna tråd på "Installationsforum"!
hejAnser du har 2 alternativ.1. lägg om röret till nytt plussprisolrör färdigisolerat och bra och gör sen egna klämkopplingar i bostaden på synliga ställe. Detta blir snyggt och relativt billigt alternativ och håller sen för all framtid.2 låt en rörläggare komma och fixa det åt dig. Det gör bra säkert kopplingarar men kanske ej det billigaste.Rör läggaren har sen alla möjligheter att skarva med godkända presskopplingar även uppe på vinden.Är man ej riktigt säker på sin sak anser jag låt fackmän gör arbetet. Det kan annars kosta mer än det smakar om den senare börjar läcka.