Mycket av slangen isolerades på grund av nämnda orsaker ovan där 2x265 = 530m aktivt.
Dock så gör den större volymen med 2x300m slang att vattnet tar längre tid på sig att gå genom slangen och därmed bör dessa metrar vara något mer effektiva än en singel 530m slang.
2x300m ger också ett lägre motstånd än en singel slang så Circ pumpen bör kunna gå på lägre effekt.
Summa summarum så bör dessa 530m aktiva vara mer effektiva än en singel slang av samma längd.
Så det gäller att räkna med att viss del av slangen går bort pga isolering, så man inte får för lite aktiv slang.
Mitt under slangindragningen så ångrade jag mig att jag inte tog en singel 500m slang då det var bökigt att få in och hantera och koppla ihop 2 slangar istället för en. Men nu i efterhand ångrar jag mig inte alls att det blev dubbla 2x300m.
Med tanke på att jag var tvungen att isolera långa sträckor så hade en singel slang ej blivit speciellt överdimensionerat/framtidssäkert. Man kan ju villja ha större och effektivare pump i framtiden som tar mer från kollektorn så det är lika bra att få ner lite extra.
Dubbla slangar gör också att man kan stänga av en om det exempelvis skulle bli läckage mitt under vintern.
Slangarna blev på 2dm när lika långa i och med att jag korsade slangarna efter halva sträckan så att slangarna fick 2 ytterkurvor var.
Vid grävningen av slangarna så mätte jag vid halvtid upp exakta slanglängden som behövdes med ett 50m måttband och jämförde det med märkningen på slangen (slangen är märkt varje meter).
I efterhand så var det kanske lite väl snålt tilltaget då det visade sig att det på min 150meters mätning endast blev 1m slang för mycket efter att jag dragit in dem på plats i huset. Det hade varit onödigt att måsta skarva.
Men jag får väl hävda att mätningen gjordes med högsta precision (jag trodde det skulle bli mer kvar faktiskt, så det var lite tur också

Så man kan väl säga att jag fick ner i backen allt som bara gick av dessa 2x300m slang.
Alla kopplingar är gjorda med lin och linolja där jag varit väldigt nogrann att inte få lin kvar i flödet.
Teflontejp å annat mumbo jumbo går bort då det är svårt att få tätt.
Med lin/linojla är det i det närmaste omöjligt att misslyckas och motsatsen gäller för gängtejp!

Lin/linolja luktar så gott också!
Knäpptanken monteras med framledningen till toppen (varm vatten ledningen) och utgående från tanken till golvvärmen tas i botten (kallvatten ledningen).
Tanken är 160liter stor varmvattenberedare som har rengjorts ordentligt.
Smutsfilter för både varma och kalla sidan följer med värmepumpen liksom påfyllnadskoppel och expansionskärl för kalla sidan.
Utöver det som beskrivs ovan så tillkommer nedanstående saker:
varmvatten armatur (bland/övertrycksventil). Varför man nu ska ha blandare på en VP där man bara har 50 gradigt vatten?
Påfyllnings kran varma sidan.
Expansionskärl varma sidan.
Kopplingar och anslutningar till från VP till knäpptank till golvvärmefördelare och retur från fördelaren.
Anslutning varmt och kallt vatten till varmvatten armaturen.
Inkoppling av kollektor slangen från fördelare till påfyllnadskoppel och till VP.
Påfyllning av köldbärare (etanol), vilket jag tror kommer att ske med en tank (typ soptunna) där spriten blandas och sedan en
pumpautomat (jetpump) för att trycka brinen genom slangarna med lite fart för att få med sig luft ur eventuella högpunkter.
Men detta sköter vvs gubbarna om då kostnaden inte blev mycket högre än att jag ska göra det själv, vilket besparar mig många timmars funderande för att beställa de vvs kopplingar som behövs.
Hade jag haft bättre om tid så hade jag nog gjort det själv för att slippa de där jädrans presskopplingarna som inte går att ta isär och säkert kommer att börja läcka innan jag tycker att de är avskrivna.

Men pågående renovering har gjort att värmepumpsinstallationsjobbet hamnade nu på hösten och då finns det inte så mycket tid till att fundera och göra det själv. Det börjar bli kallt ute så värmen behövs.
Ja, det kanske börjar vara allt så långt!?
Det blev lite hoppande fram och tillbax i texten ovan då jag bara skrivit från huvet rakt av vad jag kommit att tänka på.
Hoppas det hjälper någon framöver i sitt vägval med den egna installationen.
//Micke