0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har samma erfarenhet som du. Jag löste det genom att matcha fram så lika givare som möjligt. Annat alternativ är att räkna medel på längre tid.
Är du mer noga med decimalerna så skiljer det där också en del mellan givarna.Har du testat att köra med separata adaptrar?
Citat från: MGKea skrivet 23 september 2010, 09:28:25Är du mer noga med decimalerna så skiljer det där också en del mellan givarna.Har du testat att köra med separata adaptrar?Det var decimalerna jag skulle kolla... Där skiljer det en siffra, dvs 1/8 grad, mellan givarna när temperaturen väl har stabiliserat sig.Jag har inte testat separata adaptrar, men jag testade att läsa av de två givarna i omvänd ordning (det tar ju nån sekund att läsa av dem) men det blev ingen märkbar skillnad.Det blir till att löda ihop några fler givare nån dag. Jag skall ändå bygga om alla givare så att de blir spänningsmatade...
Citat från: purjo__ skrivet 23 september 2010, 09:56:34Citat från: MGKea skrivet 23 september 2010, 09:28:25Är du mer noga med decimalerna så skiljer det där också en del mellan givarna.Har du testat att köra med separata adaptrar?Det var decimalerna jag skulle kolla... Där skiljer det en siffra, dvs 1/8 grad, mellan givarna när temperaturen väl har stabiliserat sig.Jag har inte testat separata adaptrar, men jag testade att läsa av de två givarna i omvänd ordning (det tar ju nån sekund att läsa av dem) men det blev ingen märkbar skillnad.Det blir till att löda ihop några fler givare nån dag. Jag skall ändå bygga om alla givare så att de blir spänningsmatade...Omvänd ordning ...?Jag tycker att ordningen sätts efter id:t på givarna. Frågar man en så pickar man på alla.
Citat från: MGKea skrivet 23 september 2010, 10:18:36Citat från: purjo__ skrivet 23 september 2010, 09:56:34Citat från: MGKea skrivet 23 september 2010, 09:28:25Är du mer noga med decimalerna så skiljer det där också en del mellan givarna.Har du testat att köra med separata adaptrar?Det var decimalerna jag skulle kolla... Där skiljer det en siffra, dvs 1/8 grad, mellan givarna när temperaturen väl har stabiliserat sig.Jag har inte testat separata adaptrar, men jag testade att läsa av de två givarna i omvänd ordning (det tar ju nån sekund att läsa av dem) men det blev ingen märkbar skillnad.Det blir till att löda ihop några fler givare nån dag. Jag skall ändå bygga om alla givare så att de blir spänningsmatade...Omvänd ordning ...?Jag tycker att ordningen sätts efter id:t på givarna. Frågar man en så pickar man på alla. Jag har ett script som hämtar ut alla olika givare ur en databas och läser av dem i tur och ordning. Alla givare är inte 1-wire, utan det kan vara analoga mätpunkter via USB, script som returnerar ett värde, etc...För varje givare som läses av görs en del matematik- databas- och rrdtool-mumbo-jumbo, så jag vill inte 'walka' hela 1-wire bussen i ett svep...Jag har som sagt var spänningsmatning på min bus, så jag skall göra ytterligare tester när jag har gjort om befintliga parasit-prober och byggt några nya... Men, det blir inte förr än nästa vecka.
Citat från: purjo__ skrivet 23 september 2010, 10:52:53Citat från: MGKea skrivet 23 september 2010, 10:18:36Citat från: purjo__ skrivet 23 september 2010, 09:56:34Citat från: MGKea skrivet 23 september 2010, 09:28:25Är du mer noga med decimalerna så skiljer det där också en del mellan givarna.Har du testat att köra med separata adaptrar?Det var decimalerna jag skulle kolla... Där skiljer det en siffra, dvs 1/8 grad, mellan givarna när temperaturen väl har stabiliserat sig.Jag har inte testat separata adaptrar, men jag testade att läsa av de två givarna i omvänd ordning (det tar ju nån sekund att läsa av dem) men det blev ingen märkbar skillnad.Det blir till att löda ihop några fler givare nån dag. Jag skall ändå bygga om alla givare så att de blir spänningsmatade...Omvänd ordning ...?Jag tycker att ordningen sätts efter id:t på givarna. Frågar man en så pickar man på alla. Jag har ett script som hämtar ut alla olika givare ur en databas och läser av dem i tur och ordning. Alla givare är inte 1-wire, utan det kan vara analoga mätpunkter via USB, script som returnerar ett värde, etc...För varje givare som läses av görs en del matematik- databas- och rrdtool-mumbo-jumbo, så jag vill inte 'walka' hela 1-wire bussen i ett svep...Jag har som sagt var spänningsmatning på min bus, så jag skall göra ytterligare tester när jag har gjort om befintliga parasit-prober och byggt några nya... Men, det blir inte förr än nästa vecka.Men de två givarna som du visar i grafen är väl 1-wire på samma bus?Det är snart ett år sedan jag micklade ihop mitt .net projekt med Dallas API. Pickade jag på en givare så vaknade alla på hela bus:en.
Att bara stoppa in dem under isoleringen och tro att de skall reagera lika fort är en utopi, just hastiga temperaturförändringar är väldigt svåra att få exakt lika på två givare, just för att givarna alltid kommer att påverkas mer eller mindre av värmekällan, turbulens i luft/vatten och liknande.Säkraste mätningen får du nog om du fyller ett glas med vatten som är typ 55 grader, och läser av temperaturen samtidigt som du hela tiden rör om vattnet med tempgivarna.Skall du mäta på ett rör eller liknande är det av största vikt att du monterar givarna exakt likadant.Om jag inte minnminner mig är sensorn placerad mot "platta" sidan av sensorn, så även vilken väg du vrider sensorn kan ha en påverkan på hur fort de reagerar.
Ja, det är samma bus. När man börjar signalera på bus'en så skickar man först en lång 1:a så att alla enheter vaknar. Sen skickas ID't på den enhet man vill läsa av. De enheter som inte känner sig berörda stänger då av igen och kan inte återuppväckas för än en viss tid har förflutit (så att de inte vaknar av misstag under den kommande signaleringen med den specifika givaren).Men, oavsett om dom är på samma bus eller inte så kvarstår problemet att den ena givaren verkar värmas upp/kylas ner långsammare än den andra...För att utesluta att skillnaden berodde på att dom inte lästes av samtidigt (det tar ju nån sekund. Om omgivningetempen ändras snabbt så hinner ju givare 2 ändras lite under tiden man läser av givare 1) så testade jag även att läsa av dom i omvänd ordning. Det hade dock ingen märkbar effekt.
Citat från: purjo__ skrivet 23 september 2010, 11:15:21Ja, det är samma bus. När man börjar signalera på bus'en så skickar man först en lång 1:a så att alla enheter vaknar. Sen skickas ID't på den enhet man vill läsa av. De enheter som inte känner sig berörda stänger då av igen och kan inte återuppväckas för än en viss tid har förflutit (så att de inte vaknar av misstag under den kommande signaleringen med den specifika givaren).Men, oavsett om dom är på samma bus eller inte så kvarstår problemet att den ena givaren verkar värmas upp/kylas ner långsammare än den andra...För att utesluta att skillnaden berodde på att dom inte lästes av samtidigt (det tar ju nån sekund. Om omgivningetempen ändras snabbt så hinner ju givare 2 ändras lite under tiden man läser av givare 1) så testade jag även att läsa av dom i omvänd ordning. Det hade dock ingen märkbar effekt.API.n för .net är isf begränsad. Har du knåpat ihop kom-progget till givarn själv?
Du får väl kalibrera dom.. isolera den snabbare givaren med tunt lager extra smältlim eller nå't.