Hej
Hoppas till att börja med att tråden ligger på rätt ställe då jag är helt ny på detta forum, men om inte kanske någon snäll moderator kan flytta den rätt.
Saken är den att jag har en Autoterm Bergvärme pump och för 1,5 år sedan bytte jag växelventil på den eftersom det vart tokvarmt inne och vi inte fick något varmvatten sen dess har allt varit frid och fröjd men nu är nått fel igen. Jag satte dit en ESBE växelventil sist.
Symptomen är åter igen att det är varmt inne ca 4-5 grader varmare än det brukar men vi har varmvatten. När jag under söker temperaturerna på pumpens display så reagerar jag på att värmebärare UT (värmebärare IN också men inte lika mycket dock antar jag att detta inte är kontsigt även om det också går rätt fort) går upp väldigt när varmvatten produceras (ca till 56 grader) dock blir varmvattnet också varmt. Sen verkar det som att varmvattnet läcker ut i varmvatten beredaren för det blir snabbt kallt igen och så måste det värmas igen.
Jag har tagit bort styrning och styr ventilen manuellt med en tång, fast jag trycker in den så mycket det bara går så får jag symtomen uppe och fast jag drar ut den så mycket jag kan så verkar det läcka ut från beredaren.
Jag är även lite fundersam på flexsalangen som kommer från elpatronen eftersom det känns hela tiden som det är ett flöde i den, dock vet jag ju inte om det ska vara så eller om jag kanske luras att tro att det är ett flöde eftersom jag känner någon vibration i den som kommer från pumpen i övrigt.
Tror ni som jag att det är ventilen som inte sluter tätt riktigt och behöver bytas...jag har då provat att motionera den i flera dagar nu men det hjälper inte. Den går alltså inte trögt alls utan kan lätt flyttas från ena läget till det andra..