Antal personer som röstat: 74
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 21 september 2010, 10:08:36Citat från: Roland skrivet 21 september 2010, 09:29:39Citat från: MGKea skrivet 21 september 2010, 08:37:50En annan rolig grej med Stockholm som svärfar berättat... förr innan VW-caddy fanns då åkte arbetarna i kostym till jobbet. Bytte om och knegade. Bytte sedan tillbaka till kostymen innan avfärd hemåt. Allt för att grannen skulle tro att vederbörande jobbade på kontor... Skröna. En stockholmare bryr sig inte om vad grannen tycker. Det är småstadsmentalitet att göra det. Nej nej, det bevivlar jag starkt. Ju närmare Stureplan vi kommer desto mer syns det. Bönder bryr sig inte hur det ser ut bara det fungerar. Det är något helt annat. Då handlar det om att imponera på kompisar. Vad grannarna tycker struntar man fortfarande i. Fast skulle de bli avundsjuka är det naturligtvis trevligt men det är bara grädden på moset.
Citat från: Roland skrivet 21 september 2010, 09:29:39Citat från: MGKea skrivet 21 september 2010, 08:37:50En annan rolig grej med Stockholm som svärfar berättat... förr innan VW-caddy fanns då åkte arbetarna i kostym till jobbet. Bytte om och knegade. Bytte sedan tillbaka till kostymen innan avfärd hemåt. Allt för att grannen skulle tro att vederbörande jobbade på kontor... Skröna. En stockholmare bryr sig inte om vad grannen tycker. Det är småstadsmentalitet att göra det. Nej nej, det bevivlar jag starkt. Ju närmare Stureplan vi kommer desto mer syns det. Bönder bryr sig inte hur det ser ut bara det fungerar.
Citat från: MGKea skrivet 21 september 2010, 08:37:50En annan rolig grej med Stockholm som svärfar berättat... förr innan VW-caddy fanns då åkte arbetarna i kostym till jobbet. Bytte om och knegade. Bytte sedan tillbaka till kostymen innan avfärd hemåt. Allt för att grannen skulle tro att vederbörande jobbade på kontor... Skröna. En stockholmare bryr sig inte om vad grannen tycker. Det är småstadsmentalitet att göra det.
En annan rolig grej med Stockholm som svärfar berättat... förr innan VW-caddy fanns då åkte arbetarna i kostym till jobbet. Bytte om och knegade. Bytte sedan tillbaka till kostymen innan avfärd hemåt. Allt för att grannen skulle tro att vederbörande jobbade på kontor...
Det är fan vad det är accepterat att sprida fördomar och skit och generalisera om "stockholmare". Speciellt intressant nu när det finns ett parti som bygger hela sin ideologi på fördomar och främlingsfientlighet i riksdagen som alla fördömer.Jävla skitprat. Jag känner många stockholmare, är själv inflyttad dalmas och bor i Järfälla. De flesta är som folk är mest, försöker få jobb, vardag, familj att gå ihop./PK
Naturligvis är folk i allmänhet helt vanliga människor även i Stockholm och andra storstäder, men håll med om att de mest rabiata skattesänkarivrarna också som regel kommer från storstadsområdena.Dessutom är fördomarna bland många Stockholmare när det gäller folk på landet väldigt utbredd, så en liten känga åt andra hållet tål ni nog ni också. Wink
CiteraNaturligvis är folk i allmänhet helt vanliga människor även i Stockholm och andra storstäder, men håll med om att de mest rabiata skattesänkarivrarna också som regel kommer från storstadsområdena.Dessutom är fördomarna bland många Stockholmare när det gäller folk på landet väldigt utbredd, så en liten känga åt andra hållet tål ni nog ni också. WinkVet inte om jag ska behöva tåla någon känga då jag inte ger några kängor åt andra beroende på var de bor. Jag är bara så trött på alla som spär på polariseringen storstad/landsbygd, invandrare/svenskar, stadsbor/förortsbor etc etc. Förstår inte vad det tillför. Om t ex MGKea:s inlägg bara är menade som skämt så är de väldigt förvirrade och sura./PK
Helt otroligtSolidaritet är viktigt men inte för de som bor i stockholm. Vilka mer kan vi undanta från solidariteten?Skåningar?NorrlänningarInvandrare?Ungdomar?Arbetslösa?Höginkomsttagare?Låginkomsttagare?Handikappade?Vänsterpartister?Moderater?De utan värmepump? Det är ingen framkomlig väg.Antingen är alla med eller också öppnar vi dörren för godtyckligt exkluderande.Och börjar vi exkludera grupper kommer också grupper av människor att välja bort ett gemensam uppbyggt samhälle. Stora grupper kommer inte att vilja betala skatt alls, stora grupper kommer att flytta ur landet, folk kommer att bli egoistiska och bara tänka på den egna plånboken. Respekten för varandra minskar och det gör inte att det blir ett bättre samhälle i stort för nästa generation.Vänta nu. Det är precis det vi har.Och dörren öppnades av vänstern som exkluderade en liten minoritet på grund av inkomst.
När jag säger att jag har halva Sveriges befolkning med mig så menar jag att jag har hela vänsterblocket, som mer eller mindre delar mina uppfattningar, samt säkert en del av de som röstat på alliansen, (för att vänstern gått med i RGR).Men du har tydligen satt etiketten kommunist på mig, eller har jag missuppfattat detta? När det gäller huruvida mina inlägg skulle grunda sig i någon form av avundsjuka så kan du inte ha mer fel, jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en storstad så länge jag själv har något som helst att säga till om när det gäller min bostadsort, och ekonomiskt finns det nog inte så många procent i detta land som jag behöver avundas, mina uppfattningar grundar sig tvärt om på att jag är väl insatt i politik, och hur olika skatter och bidrag hänger ihop, jag anser mig dessutom vara rätt intellektuell, och ha förmåga att greppa de samhällförändringar som politiska beslut innebär även på lite sikt (även om man inte behöver vara ett geni för att förstå det).När man läser dina inlägg så kan man lätt tro att du anser alla som är verksamma i vänsterblocket vara mer eller mindre idioter, och det hoppas jag att du själv förstår inte är ett rimligt antagande.Det finns inget svart eller vitt när det gäller politik, då allt är en fråga om olika avvägningar, men visst finns det mycket som RGR skulle kunna ändra på för att erbjuda ett vassare alternativ.Framför allt att upphöra med samarbetet med vänsterpartiet, och att byta ut Mona Sahlin, det är de två viktigaste orsakerna till den tillbakagång vi sett, och också det som gjorde att jag inte röstade på Sossarna denna gång.En sak som jag av prioncip är emot är förmögenhetsskatten, jag tror det försvinner mer pengar ur landet än vad den bidrar med till statskassan, och den blir då bara fel, även om det eventuellt skulle kunna vara ideologiskt rätt att beskatta den allra rikaste procenten lite mer.Fastighetsskatten var bra på ett sätt, och det var att man på så sätt kunde beskatta de som var förmögna, trots att de inte deklarerade någon hög inkomst.Fastighetsskatten var dock orimligt hög, och en översyn var definitivt befogad, även om det känns lite konstigt att vi som hade en låg skatt helt plötsligt fick höjd...Men å andra sidan är det väl i linje med vad man kan förvänta sig.Det är naturligvis smart att med nya lagar och regler erbjuda de som bor i storstäderna ett köttben, och att alla andra får betala vad det kostar, men det blir i mina ögon inte mindre fel för det om man tittar objektivt på det hela.Hade jag varit Stockholmare och mest tänkt på min egen situation hade jag kanske haft en annan åsikt.Politiken går allt mer från att vara ideologisk till att vara strategisk, alltså att erbjuda de stora väljarskarorna sådana fördelar att de struntar i om en rätt stor grupp i samhället får det sämre på deras bekostnad, och att denna strategi är möjlig beror naturligvis på att solidariteten i samhället har blivit mindre.Att lönespridningen, klassklyftorna, och den ekonomiska jämställdeheten kvinnor och män emellan ökar är ställt utom varje rimligt tvivel, och tycker man att det är rätt, ja då skall man naturligvis rösta på alliansen, men det finns ju ingen anledning att idiotförklara alla som inte delar ens åsikt för det.