Antal personer som röstat: 74
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Thomas59 skrivet 19 september 2010, 17:03:37Citat från: Rickard skrivet 19 september 2010, 16:15:52Vi får väl räkna med att de flesta som röstat i detta forum är män i åldern 25-50 år, som är starka, friska och odödliga.Just denna kategori brukar rösta på högern, så jag är inte så förvånad över trenden.Ok, då vet vi. Ditt hopp står väl då till att sjuka och bidragstagare är i majoritet i det RIKTIGA valet, fast beslutna att förbli sjuka och bidragstagare röstandes på RGR i hopp om, ja vaddå kan man undra? Inte jobb i alla fall. Högre bidrag kanske.Själv tror jag att vanligt folk genomskådat din retorik och väljer alternativ som är bäst för Sverige. Vi får se ikväll.Du är verkligen cynisk.Visst, hot om fattigdom och utslagning kommer att skapa mer arbetsvilja, men kommer det att skapa fler jobb?Ja, det kommer att skapa fler jobb, extremt lågavlönade jobb som gör att vi likt jänkarna får ha 2-3 jobb för att kunna försörja oss.Bra för de förmögna, men mindre bra för de som drabbas, jag tror mer på vidareutbildning och satsning på forskning, utveckling, tillverkning och export, som gör att vi kan skapa välavlönade jobb som kan försörja både de som arbetar och de gamla, sjuka och arbetslösa.Jag har väldigt svårt att se varför vi skulle kapitulera och istället för att skapa ett Sverige med världens bäst utbildade befolkning, högteknologisk utveckling och produktion istället för att tvinga fattigt folk att sälja sina tjänster till överklassen för så låga priser att de inte kan försörja sig på en lön.Det kan aldrig leda rätt.
Citat från: Rickard skrivet 19 september 2010, 16:15:52Vi får väl räkna med att de flesta som röstat i detta forum är män i åldern 25-50 år, som är starka, friska och odödliga.Just denna kategori brukar rösta på högern, så jag är inte så förvånad över trenden.Ok, då vet vi. Ditt hopp står väl då till att sjuka och bidragstagare är i majoritet i det RIKTIGA valet, fast beslutna att förbli sjuka och bidragstagare röstandes på RGR i hopp om, ja vaddå kan man undra? Inte jobb i alla fall. Högre bidrag kanske.Själv tror jag att vanligt folk genomskådat din retorik och väljer alternativ som är bäst för Sverige. Vi får se ikväll.
Vi får väl räkna med att de flesta som röstat i detta forum är män i åldern 25-50 år, som är starka, friska och odödliga.Just denna kategori brukar rösta på högern, så jag är inte så förvånad över trenden.
A. Jag undrar vem som lever i en fantasivärld jag...B. Jag har arbetat fackligt, och så pass mycket vet jag att det är en ständig kamp för att kunna behålla de högst rimliga arbetsförhållanden som arbetarrörelsen under snart 100 år kämpat sig till.C. Lägger sig arbetarklassenD. platt för övermakten så är vi snart tillbaka till mössan i hand vid patrons trapp varje morgon för att få höra om det blir nåt jobb.E, Eller förresten, där är vi redan, hörde idag min anställda berätta att hans kompisar hade fått jobb som ställningsbyggare, och de skulle passa telefonen varje morgon kl 06.00 för han ringer bara ut dem när det finns jobb...F. Vet många ungdomar som arbetar mer eller mindre på de premisserna idag, och det är inte värdigt.G. Dessutom kommer allt mer olika anställningstyper som gör att de unga idag i princip ingen arbetsrätt har.Lägg till detta projektanställningar, mm, mm så ser väl de flesta att svensk arbetsrätt har luckrats upp ordentligt på bara några få år.Men visst, 2/3-delar av alla oss i arbetsför ålder har inte något problem med detta, och resten kan vi väl skita i.
nå, nu är det avgjort, och jag tycker det är synd att inte fler tänker som Rickard!jag vill inte ha ett samhälle där kriminaliteten växer i takt med klyftorna, resultatet av för mycket högerfasoner är att "finfolket" samlas på ett ställe och "fulfolket" på ett annat, ge istället "fulfolket" en (gärna fler) chanser att utbilda sig och komma upp sig i samhället istället för att döma ut dom och vägra hjälpa dom.
Jag undrar vem som lever i en fantasivärld jag...Jag har arbetat fackligt, och så pass mycket vet jag att det är en ständig kamp för att kunna behålla de högst rimliga arbetsförhållanden som arbetarrörelsen under snart 100 år kämpat sig till.Lägger sig arbetarklassen platt för övermakten så är vi snart tillbaka till mössan i hand vid patrons trapp varje morgon för att få höra om det blir nåt jobb.Eller förresten, där är vi redan, hörde idag min anställda berätta att hans kompisar hade fått jobb som ställningsbyggare, och de skulle passa telefonen varje morgon kl 06.00 för han ringer bara ut dem när det finns jobb...Vet många ungdomar som arbetar mer eller mindre på de premisserna idag, och det är inte värdigt.Dessutom kommer allt mer olika anställningstyper som gör att de unga idag i princip ingen arbetsrätt har.Lägg till detta projektanställningar, mm, mm så ser väl de flesta att svensk arbetsrätt har luckrats upp ordentligt på bara några få år.Men visst, 2/3-delar av alla oss i arbetsför ålder har inte något problem med detta, och resten kan vi väl skita i.
Citat från: Rickard skrivet 20 september 2010, 20:50:54A. Jag undrar vem som lever i en fantasivärld jag...B. Jag har arbetat fackligt, och så pass mycket vet jag att det är en ständig kamp för att kunna behålla de högst rimliga arbetsförhållanden som arbetarrörelsen under snart 100 år kämpat sig till.C. Lägger sig arbetarklassenD. platt för övermakten så är vi snart tillbaka till mössan i hand vid patrons trapp varje morgon för att få höra om det blir nåt jobb.E, Eller förresten, där är vi redan, hörde idag min anställda berätta att hans kompisar hade fått jobb som ställningsbyggare, och de skulle passa telefonen varje morgon kl 06.00 för han ringer bara ut dem när det finns jobb...F. Vet många ungdomar som arbetar mer eller mindre på de premisserna idag, och det är inte värdigt.G. Dessutom kommer allt mer olika anställningstyper som gör att de unga idag i princip ingen arbetsrätt har.Lägg till detta projektanställningar, mm, mm så ser väl de flesta att svensk arbetsrätt har luckrats upp ordentligt på bara några få år.Men visst, 2/3-delar av alla oss i arbetsför ålder har inte något problem med detta, och resten kan vi väl skita i.A: Reflektera över detta.......B: Mycket gott kom fram förra århundradet, speciellt mellan 20 o 40 talet. Men idag har varenda företag väldigt strikta linjer när det kommer till miljö arbetsmiljö osv. INTE pga av facket utan tack vare du och jag som konsumenter KRÄVER detta. Men vi ska inte förneka att facket var nyttiga för ett halvt sekel sedan.C. Kan du definiera order "Arbetarklassen", jag har svårt att koppla detta till ett modernt Sverige 2010. Det normala är att man nuförtiden kallar det löntagare.D: Hur definierar du Övermakten, dina pensionsfonder?E: Nämen lilla stackare då... måste han ha väckarklockan på 6... huuuu katastrof ring Olli o Klaga.F: När jag började jobba så var det på ett sjukhus och tog hand om fyllon o spyor på akutmottagningen. Rent vikariejobb, natt som dag och visste aldrig om jag skulle jobba eller inte. FY F..N va jag var lycklig studs då som kommit in o fått mitt första jobb hur grisigt o taskigt det än var!G:Har ungar som är 20+ och dom med kompisar tycker jag är supermossig som jobbar vanlig ""40-timmarsvecka". Här får nog både du o jag tänka om och inse att vi lever i en annan tidsepok, Åsa-Nisse är passe.H: oopps nu var det slut....
Citat från: Rickard skrivet 20 september 2010, 20:50:54Jag undrar vem som lever i en fantasivärld jag...Jag har arbetat fackligt, och så pass mycket vet jag att det är en ständig kamp för att kunna behålla de högst rimliga arbetsförhållanden som arbetarrörelsen under snart 100 år kämpat sig till.Lägger sig arbetarklassen platt för övermakten så är vi snart tillbaka till mössan i hand vid patrons trapp varje morgon för att få höra om det blir nåt jobb.Eller förresten, där är vi redan, hörde idag min anställda berätta att hans kompisar hade fått jobb som ställningsbyggare, och de skulle passa telefonen varje morgon kl 06.00 för han ringer bara ut dem när det finns jobb...Vet många ungdomar som arbetar mer eller mindre på de premisserna idag, och det är inte värdigt.Dessutom kommer allt mer olika anställningstyper som gör att de unga idag i princip ingen arbetsrätt har.Lägg till detta projektanställningar, mm, mm så ser väl de flesta att svensk arbetsrätt har luckrats upp ordentligt på bara några få år.Men visst, 2/3-delar av alla oss i arbetsför ålder har inte något problem med detta, och resten kan vi väl skita i.Rickard, du har totalt snöat in i din klasskampsretorik. Den verklighet du beskriver är som tagen ur något 1 majtal på 70-talet. Arbetarklassen...övermakten....patrons trapp! Kom igen Rickard. Hela ditt språkbruk andas bitterhet och klasskampsnostalgi. Verkligheten ser helt enkelt inte längre ut som du beskriver även om det säkert finns exempel på dåliga arbetsgivare.Passa telefonen 6 på morgonen! Stackars dina polare. Det kanske passar bättre vid 10-tiden eller efter lunch? "Inte värdigt"? Bortskämda stackare säger jag.Nya anställningsformer och PROJEKTANSTÄLLNING? Ja du Rickard det har hänt en hel del sen 70-talet. Har du öververhuvudtaget tagit del av utvecklingen de senaste 20-30-40 åren. Tillsammans med ditt ensidiga fokus på exportindustri och din märkliga syn på kvinnor och skitjobb får man ju intrycket att du satte dig vid VP:n på 70-talet och sedan inte tagit del av samhälls utvecklingen.Det är faktiskt lite läskigt att höra dig argumentera. Inte för att du verkar sakna verklighetsförankring utan för att jag misstänker att det finns många som tänker som dig.
Det är faktiskt lite läskigt att höra dig argumentera. Inte för att du verkar sakna verklighetsförankring utan för att jag misstänker att det finns många som tänker som dig.
B. Det är inte konsumenter som ställer krav på arbetsmiljö, det är facket, i vart fall huvudsakligen.C. Arbetarklass eller löntagare spelar ingen större roll vad man kallar det, men ni fick ju nåt att klanka ned på. D. Övermakten är de som sitter på kapitalet, arbetsgivare, företagsledarna, större delen av svensk press, de har inget som helst intresse av att underlätta/förbättra för löntagarna.E. Visst får man räkna med att slita ont i början av sin "löntagarkarriär" och stå med mössan i hand, men med den utveckling vi nu ser kommer det att sprida sig över en längre period för de unga, och när centern får gehör för sin vilja att avveckla anställningstryggheten även för de som jobbat länge åt en arbetsgivare, kommer det även att göra så att medelålders som kanske inte är "de vassaste knivarna i lådan" för arbetsgivaren får lämna företaget. Den typen av otrygghet leder inte ett samhälle framåt, utan tvärt om.Att samhället går allt mer åt det hållet med automatik kan man väl kanske acceptera, men att ÖNSKA det är ju helt absurt.F. Jag hade turen att få ett 5-månaders vikariat som mitt första jobb, fick förlängt, och blev så "inlasad" efter 1 år. (Ännu en facklig vinst som gjort att väldigt många sluppit hoppa mellan vikariat i år efter år utan den trygghet som en tillsvidareanställning innbär för att våga köpa bostad, satsa på familj o.s.v.)G. Det finns hur många undersökningar som helst som visar på att otrygga anställningar inte uppskattas av de som har dem, visst kan det säkert vara kul att hoppa mellan olika jobb när man är ung, men med tiden vill de flesta känna att de har en trygg anställning, om det är möjligt.