Hej!
Har ett enplanshus på 130 m3
Vill själv sätta pumpen i vardagsrummet.
Placering 1 ger söderläge för utedelen samt att innedelen sitter mittemot utgången från vardagsrummet som är en dubbeldörr som alltid står helt öppen.
Placering 2 någonstans längst väggen var jag inne på först. Men söderläge och mittemot utgång talar för placering 1 istället. Däremot har jag hellre utedelen längs denna vägg då jag kommer att märka den mindre själv.
övriga notiser på ritn:
A: Väggen är riven. Hallen är en lång korridor som slutar först där vardagsrummet börjar.
B: Öppningen här är modifierad och består av ett dörrvalv och ett fönstervalv. Vet ej om detta är rätt facktermer men dörren som var där innan är iaf ersatt med ett valv och bredvid finns ytterligare en öppning som ej går ända ned till golv utan bara halvvägs.
Det som talar för vardagsrum och mot hall är enligt mig:
- Hallen är långsmal. Luftomsättningen blir bättre i vardagsrummet. Platsen ovanför ytterdörren är för liten. Blir ingen luftspalt ovanför värmepumpens innerdel.
- Värmepumpen kommer nog att stå på 22 grader för att ge 20 i resten av huset och det är trevligare att ha 22 grader i vardagsrummet än i hallen.
Ge mig synpunkter!!!
Tänker jag helt verrückt??
Vad tror ni på skillnaden mellan alt 1 och 2? Kommer värmen ut bättre om pump placeras enl alt 1, dvs mittemot utgången??
(Det är känslan jag får när jag står i rummet iaf)