0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RUT-subventionens tio-i-topp-kommuner:- Danderyd- Lidingö- Sollentuna- Täby- Vaxholm- Nacka- Lomma- Vellinge- Ekerö- Höganäs
Citat från: Thomas59 skrivet 19 september 2010, 10:14:34Förutom några av kommunerna i toppen är resten av de kommuner du listar befolkade av vanliga människor. Att kläcka ur sig en sådan lista tillför inget om du inte samtidigt redovisar lönenivåerna i dessa kommuner men det blir kanske för jobbigt.Ok fixat RUT-subventionens tio-i-topp-kommuner:- Danderyd- Lidingö- Sollentuna- Täby- Vaxholm- Nacka- Lomma- Vellinge- Ekerö- Höganäs Förmögenhet tio-i-topp-kommuner:-Danderyd -Täby -Lidingö -Vellinge -Lomma -Nacka -Vaxholm -Öckerö -Sollentuna-Ekerömedelinkomst tio-i-topp-kommuner: 20071. Danderyd 410 700 kr2. Lidingö 337 900 kr3. Täby 315 700 kr4. Nacka 291 400 kr5. Sollentuna 286 300 kr6. Lomma 275 800 kr7. Vaxholm 273 800 kr8. Ekerö 273 200 kr9. Vellinge 268 500 kr10. Stockholm 258 300 kr Kommunerna med lägst medelinkomst 20071. Åsele 156.7002. Bjurholm 158.1003. Pajala 158.2004. Övertorneå 160.0005. Älvdalen 160.8006. Berg 161.2007. Sorsele 161.3008. Dorotea 162.1009. Strömsund 162.20010. Vilhelmina 162.600
Förutom några av kommunerna i toppen är resten av de kommuner du listar befolkade av vanliga människor. Att kläcka ur sig en sådan lista tillför inget om du inte samtidigt redovisar lönenivåerna i dessa kommuner men det blir kanske för jobbigt.
Om jag får välja så är RUT viktigare än ROT.Jag utför en massa ROT jobb och får pengar av Skv för det. Hälften av jobben är rena lyxrenoveringar åt folk som kan betala hela summan.RUT tjänster hjälper däremot stressade barnfamiljer att få ihop ekvationen, gamla som inte orkar med sina trädgårdar kan bo kvar längre i sina hus...etc.En ung invandrarkvinna i SDth startade ett företag som passar barn, hämtar dem vid dagis, etc. Hennes anställda är studenter som behöver dryga ut sin kassa för att klara sin ekonomi. Vinst för alla............men passar inte sossarna som skall kontroller och styra .....de vet ju bättre än individerna själva.
ROT har historiskt, och kommer även framöver (om de rödgröna vinner valet) bara att användas som stimulans under lågkonjukturer, för att kunna hålla byggsektorn igång över de svåra åren, vilket i grunden är vettigt, och billigare än att få ut en massa byggjobbare i A-kassa.RUT är ett avdrag som införts för att permanentas, och med hjälp av subventioner bygga upp en till stora delar ny sektor, en sektor som inte tillför någon nytta för samhället.Jag skulle mycket hellre se att man subventionerade byggnationer av nya hyresrätter för att lösa den extrema bostadsbrist som finns i vissa kommuner.Om man ändå skall subventionera nåt kan man väl subventionera sånt som det finns ett verkligt behov av, och inte skapa ett behov genom att dumpa priset på en tjänst som ändå främst vänder sig till välbärgade människor.
Citat från: rocas skrivet 19 september 2010, 16:19:41Om jag får välja så är RUT viktigare än ROT.Jag utför en massa ROT jobb och får pengar av Skv för det. Hälften av jobben är rena lyxrenoveringar åt folk som kan betala hela summan.RUT tjänster hjälper däremot stressade barnfamiljer att få ihop ekvationen, gamla som inte orkar med sina trädgårdar kan bo kvar längre i sina hus...etc.En ung invandrarkvinna i SDth startade ett företag som passar barn, hämtar dem vid dagis, etc. Hennes anställda är studenter som behöver dryga ut sin kassa för att klara sin ekonomi. Vinst för alla............men passar inte sossarna som skall kontroller och styra .....de vet ju bättre än individerna själva.Det kallas att prioritera.Högern prioriterar att underlätta för de som är förmögna, och skapa nya låglönejobb som inte utvecklar landet eller skapar resurser för den allmänna välfärden.De rödgröna prioriterar annorlunda, de använder pengarna för att göra det billigare för pensionärer att köpa hemtjänst, de höjer bostadsbidraget för ensamstående mammor o.s.v. de använder alltså skattepengar för att utjämna klyftor, inte för att öka dem och cementera klassklyftorna.Jag har dock full respekt för att de som vill ha RUT kvar också skall få tycka det, men det har inget alls att göra med att sossarna vill förstöra för någon, de vill bara hjälpa andra grupper än de som högern vill hjälpa.En ideologisk skillnad.
ROT har historiskt, och kommer även framöver (om de rödgröna vinner valet) bara att användas som stimulans under lågkonjukturer, för att kunna hålla byggsektorn igång över de svåra åren, vilket i grunden är vettigt, och billigare än att få ut en massa byggjobbare i A-kassa.
Jag är rädd för att de har gjort det och röstar rödgrönt...........suck o stön.