0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 19 september 2010, 00:18:02Citat från: Rickard skrivet 19 september 2010, 00:09:20ROT är mycket bättre än RUT.Punkt SLUT.Håller med. Vet att energiåtgärder kommer att bakas in med rödgrön regering. Bra för forat!Tänker du inte längre än så kan jag se varför du är för ROT men inte RUT. Trodde sossarna predikade solidaritet och jämlikhet men det gäller kanske inte saker som rör den egna plånboken.
Citat från: Rickard skrivet 19 september 2010, 00:09:20ROT är mycket bättre än RUT.Punkt SLUT.Håller med. Vet att energiåtgärder kommer att bakas in med rödgrön regering. Bra för forat!
ROT är mycket bättre än RUT.Punkt SLUT.
Raffen, du och jag har inte alltid "dragit jämnt", men i detta fall har vi rätt lika uppfattning.Man behöver inte vara ett geni för att förstå att för varje ekonomisk nedgång så kommer de "fattiga" i samhället att få det ännu svårare om man för en skattesänkarpolitik.Med en solidarisk politik så klarar även de arbetslösa och/eller sjuka av ett par år av nationell kris utan att behöva bli utfattiga.
Citat från: Thomas59 skrivet 19 september 2010, 00:25:55Citat från: MGKea skrivet 19 september 2010, 00:18:02Citat från: Rickard skrivet 19 september 2010, 00:09:20ROT är mycket bättre än RUT.Punkt SLUT.Håller med. Vet att energiåtgärder kommer att bakas in med rödgrön regering. Bra för forat!Tänker du inte längre än så kan jag se varför du är för ROT men inte RUT. Trodde sossarna predikade solidaritet och jämlikhet men det gäller kanske inte saker som rör den egna plånboken. RUT är en kvinnofälla jämfört med alternativen, alltså en utbyggd exportindustri med relativt välavlönade jobb.Dessutom är det främst rika/välavlönade personer som ha råd med RUT, även om det subventioneras.För egen del skulle jag ha svårt att låta någon annan städa åt mig även om det vore gratis.Anser att det skulle kännas som en kränkning mot den som gjorde det samtidigt som jag gjorde nåt som jag själv tyckte var roligare.
Vanliga arbetare. Nästan ingen heltidsarbetande tjänar mindre än 200000 om året. En tämligen erfaren verkstadstekniker eller en normalbegåvad privat tjänsteman tjänar närmare 500 000. De snorrika personer ni ser framför er utnyttjandes RUT-avdraget är en nidbild ni väl är medvetna om eller så har ni gått på Vänster retoriken.
Citat från: Thomas59 skrivet 19 september 2010, 01:49:52Vanliga arbetare. Nästan ingen heltidsarbetande tjänar mindre än 200000 om året. En tämligen erfaren verkstadstekniker eller en normalbegåvad privat tjänsteman tjänar närmare 500 000. De snorrika personer ni ser framför er utnyttjandes RUT-avdraget är en nidbild ni väl är medvetna om eller så har ni gått på Vänster retoriken.Tramp i klaveret!
Citat från: MGKea skrivet 19 september 2010, 08:38:24Citat från: Thomas59 skrivet 19 september 2010, 01:49:52Vanliga arbetare. Nästan ingen heltidsarbetande tjänar mindre än 200000 om året. En tämligen erfaren verkstadstekniker eller en normalbegåvad privat tjänsteman tjänar närmare 500 000. De snorrika personer ni ser framför er utnyttjandes RUT-avdraget är en nidbild ni väl är medvetna om eller så har ni gått på Vänster retoriken.Tramp i klaveret! Ok, ett litet framsteg i alla fall att du erkänner att du trampat i klaveret
Citat från: Thomas59 skrivet 19 september 2010, 00:25:55Citat från: MGKea skrivet 19 september 2010, 00:18:02Citat från: Rickard skrivet 19 september 2010, 00:09:20ROT är mycket bättre än RUT.Punkt SLUT.Håller med. Vet att energiåtgärder kommer att bakas in med rödgrön regering. Bra för forat!Tänker du inte längre än så kan jag se varför du är för ROT men inte RUT. Trodde sossarna predikade solidaritet och jämlikhet men det gäller kanske inte saker som rör den egna plånboken. Anklaga inte mig för att tänka kort. Andra får dra kostnaden. 3000 var det visst och inte riktigt 10000 som Alliansen påstår. De flesta RUT jobben utförs i storstads regionen åt de som saknar tid. I dessa skiter jag i. De kan skaffa sig tiden själva! I den tanken är jag egoist. Mina stålar skall inte gå till pajsare. Vill jag ha städat och inte har tid så betalar jag det som kostar för jag har råd.Då jag har betalat in en massa jädrans stålar i skatt och moms vill jag kunna få ta del av det jag betalat för. När jag blir sjuk så vill jag har vård etc. Jag ger gärna bort min del om jag inte behöver den. NU skall jag sova. Gonatt. Imorgon bitti skall jag hjälpa till att dela ut valsedlar och se till att det finns valsedlar för de rödgröna! Heja Maria min gamle vän! Heja Mona! heja ohly också fast bara lite.
så jag som jobbar 75 tim i veckan och tjänar på det 42000:- i månaden skall ge mer i skatt till dom som inte jobbar, men om jag behöver mer tid tex genom ett rutavdrag då ska jag köpa det själkv för att ingen vill ge bort sina pengar rtill en pajsare?....jag ska ge men aldreig få för att jag tjänar mer .....det är solidaritet åt båda hållen det...
Skall man subvenionera några arbeten så är det arbeten inom innovation/produktutveckling/exportindustri - som föder landet, inte städjobb som bara är en omfördelning av pengar inom landet och som inte bidrar till en utökad välfärd.
Den fokus som nu finns från alla möjliga håll på att utöka tjänstesektorn inom landet fattar jag helt enkelt inte, och Thomas59, ditt påstående om att exportindustrin inte är en framtidsbransch visar på hur totalt oinsatt du är i vad som krävs för att föra vårt land framåt och se till att det finns pengar att fördela inom välfärden även framöver.
Med kvinnofälla menar jag att outbildade, eller lågutbildade kvinnor låses fast i lågavlönade jobb istället för att vi satsar på vidareutbildning och fokus på mer tillväxtorienterade arbeten som kan ge högre löner och bättre tillväxt.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 19 september 2010, 09:03:16så jag som jobbar 75 tim i veckan och tjänar på det 42000:- i månaden skall ge mer i skatt till dom som inte jobbar, men om jag behöver mer tid tex genom ett rutavdrag då ska jag köpa det själkv för att ingen vill ge bort sina pengar rtill en pajsare?....jag ska ge men aldreig få för att jag tjänar mer .....det är solidaritet åt båda hållen det...Vi har en del mark i vår ägo. Men någon meter under markytan är det staten som äger. Så är det för alla som äger mark. Jag gråter inte för det. Missunnar dig inte att tjäna bra. Är själv företagare. Är inte religös. Men jag vill ha vård när jag är sjuk. Jag vill heller inte se människor som har svårt att försörja sig och sina barn när de gör så gott de kan. Tyvärr tjänar väldigt många på att andra har det sämmre. Det är som att förneka att forsarna i norr inte skall ge något till dem som bor där.