Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm  (läst 6393 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« skrivet: 16 september 2010, 15:57:40 »
Funderar på sätta in den nya coolix pumpen i förådet/datarumet.
Ytan är ca 20 till 35 kvm, är det för lite för pumpen? har idag två elemet på 1000w och 700w som jag önskar få bort. Samt att ev sätta in en värmeförflyttare in till garaget.

Men skulle Coolixen klara av att värme den ytan även vid riktigt kyla? låt säga minus 20 grader.

Eller bör man satsa på ett annat märke (fin märke) eller tjänar jag mest på att behålla el elementen?
« Senast ändrad: 16 september 2010, 16:01:39 av mcrave »
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 17:00:50 »
Hej Mcrave!  Ja du menar väl den lite mindre on/off-pumpen av Coolix här antar jag, och det kommer den naturligtvis att klara av om det inte är allt för dåligt isolerat, ivf ned till ca
 -15 ºC som dessa pumpar är garanterade för drift till. Du kommer också att få en besparing givetvis ifh till dina elradiatorer som du kör med idag, dock inte alls lika stor som du skulle få om du istället sätter in en märkespump med riktigt bra dellastegenskaper. :)
 

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 16 september 2010, 19:34:05 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 17:15:43 »
Hej Mcrave!  Ja du menar väl den lite mindre on/off-pumpen av Coolix här antar jag, och det kommer den naturligtvis att klara av om det inte är allt för dåligt isolerat, ivf ned till ca
 -15 ºC som dessa pumpar är garanterade för drift till. Du kommer också att få en besparing givetvis ifh till dina elradiatorer som du kör med idag, dock inte alls lika stor som du skulle få om du istället sätter in en märkespump med riktigt bra dellastegenskaper. :)
ftp://ftp.jula.se/media_pdf/produktinfoblad/SE/luftvarmepump_Coolix.pdf

Mvh Raffen.

Så man kanske skulle känna mer på att skaffa en märkespump plus att ordna en riktigt kraft fläkt in till garaget då? en som orkar flytta mer än 90km3 luft/h?
Skulle jag även kunna få bort det elementet (de ligger på 1800w) skulle jag göra en riktigt bra besparing.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #4 skrivet: 16 september 2010, 19:11:39 »
Hej Mcrave!  Ja du menar väl den lite mindre on/off-pumpen av Coolix här antar jag, och det kommer den naturligtvis att klara av om det inte är allt för dåligt isolerat, ivf ned till ca
 -15 ºC som dessa pumpar är garanterade för drift till. Du kommer också att få en besparing givetvis ifh till dina elradiatorer som du kör med idag, dock inte alls lika stor som du skulle få om du istället sätter in en märkespump med riktigt bra dellastegenskaper. :)
ftp://ftp.jula.se/media_pdf/produktinfoblad/SE/luftvarmepump_Coolix.pdf
Mvh Raffen.

Så man kanske skulle känna mer på att skaffa en märkespump plus att ordna en riktigt kraft fläkt in till garaget då? en som orkar flytta mer än 90km3 luft/h?
Skulle jag även kunna få bort det elementet (de ligger på 1800w) skulle jag göra en riktigt bra besparing.

Hej Mcrave!  Ja nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut hos dig eller storleken på garaget i m2 t.ex, ej heller vad du har för premisser när det gäller önskemål om temperatur mm i såväl förrådet som i garaget, men såvitt jag förstår så är de här båda sammanbyggda med bara en vägg emellan ivf. Men rent instinktivt så slog det mig att har du även ett garage i hyfsad storlek med på den här uppvärmningsönskelistan också så får du nog ställa in en lite mer kraftfull pump än lilla Coolixen förstås.
Det här med fläktar och värmeförflyttning är ju alltid ett kapitel för sig alltså, skall inte gå in på detta här och nu men att det vill till ansenliga mängder luft för att uppnå hyfsade resultat det kan man lugnt konstatera, skulle gissa på minst ca 400-500 m3/luft/timma eller kanske ännu mer ev, och det är i princip nästan orealistiskt för din del tycker jag. De här småfläktarna på 90-100 m3/timma för mest bara en massa oväsen samtidigt som uppvärmningseffekten blir som en fis i rymden, och de tar ju även lite energi själva till nästan ingen nytta ;)
Jag kom att tänka på att ett klart mkt bättre alternativ för dig vore om du t.ex kunde utnyttja samma metod för värmeförflyttning som Rolle fixade till hos sig, en alldeles utmärkt lösning tycker jag med rejäla gluggar i överkanten på väggen mellan de resp reglarna så man får ett lagom effektivt flöde ut till nästa utrymme samtidigt som man får en ljudlös värmeförflyttning (det räcker ju med pumpen eller hur ;))
Sen om detta skulle kunna passa dig och dina önskemål här vet jag inte men det är ivf ett tips då här ifrån mig. Om du skulle fundera på detta så glöm isf inte att man måste även ta upp gluggar eller ett antal ordentliga ventiler även nere vid golvnivån på samma vägg, detta för att du skall kunna få till en bra rundcirkulation (flöde) av luften så att den kallare luften då kommer in i utrymmet nere vid golvet (för vidare uppvärmning av pumpen) och den varma passerar då ut i de övre gluggarna till garaget. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #5 skrivet: 16 september 2010, 19:25:47 »
ftp.jula.se/media_pdf/produktinfoblad/SE/luftvarmepump_Coolix.pdf

Citera
Hål som krävs i vägg för att få igenom snabbanslutningarna är 800 mm.

 studs Wow äntligen! Nu har man löst problematiken med Quick Connectanslutningen. ;)
Men den dimensionen på hålet kan man stoppa innedelen igenom utan att ha kopplat något alls! ;D
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #6 skrivet: 16 september 2010, 19:33:24 »
Tryckfel, ska vara ett hål på 80mm.  :)
Sen stod det på kartongen till den lilla Coolixen att den var lämplig för en volym på 100m3 om jag kommer ihåg rätt.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #7 skrivet: 16 september 2010, 19:46:44 »
Skulle ha lagt in en planritning för länge sedan men men..
har iallafall gjort en 5min ritning nu hoppas det funkar.


Där ser man vars elementen är och vilken watt dom är på. Samt vilka grader jag helst vill ha i rummen.

Om man skulle ta upp hål in mot garaget, finns inte risk att bensin/olje lukt kommer in då?

Ska nämnas också att data rummet är extra isolerat i väggar och golv.
Planer att göra det i förådet finns också, samt ska jag till våren isolera garaget, yttre väggen.

Skulle vara en bra besparing om man fick bort dessa tre element.
Idag körs bara det i data rummet, men börjar det bli minusgrader ute så blir det att starta de två övriga.

Blev fel på ritningen garaget är på ca 30 kvm2 inte 39
« Senast ändrad: 16 september 2010, 19:54:02 av mcrave »
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #8 skrivet: 16 september 2010, 20:37:58 »
Hej Mcrave!  Jo det klart att det finns risk för att det kan komma in viss bensin eller oljelukt i förrådet mm om du har mkt av den miljön i garaget, men det blir precis samma sak om du skulle köra med fläktar innifrån förrådet och ut till garaget så måste du ha en cirkulation till och från det utrymme som du skall flytta luften dvs till och från garaget, luft ut luft in vet du. Man kan dessutom inte bara trycka varmluft in till ett utrymme från ett annat utan att få in ny luft hela tiden till det utrymme som man hämtar luften ifrån för då upphör luftflödet med automatik, ett alternativ vore isf att du tar all den luften utifrån då vilket heller inte är särskilt bra eftersom den uteluften skulle få värmas upp. Ett andra alternativ är annars att du har en helt separat värmekälla (elradiatorn eller separat pump) ute i garaget alltså. ;)
Men visst så skulle det väl funka bra som jag ser det om du har en pumpinnerdel placerad på yttervägg i förrådet och som blåser mot garaget och du skulle givetvis få det varmast i förrådet och datarummet och en mindre del av värmen kommer garaget tillgodo. Man kan ju dessutom om man tar upp lite rejäla gluggar in genom garageväggen sätta dit lite tunnare skjutbara plåtar e.d som spjäll som du då skulle kunna justera i höjdled lite beroende på hur mkt värme eller hur varmt du behöver ha det ute i garaget från tid till annan, allt under förutsättning nu då att du har en miljö där förstås som är godtagbar för denna lösning, annars är det nog bara en separat värmekälla som gäller där förstås. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #9 skrivet: 16 september 2010, 20:48:40 »
Tack för bra svar Raffen  Thumbsup
Har lite och fundera på. Men hur jag än vrider o vänder på det hela så måste ju elementen bort om så bara i föråd/datarum.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #10 skrivet: 16 september 2010, 20:54:05 »
Två tankar...

varför ta bort elementen? Stäng av dem eller ställ ned termostaten till frostskydd. De kan verkligen behövas om det blir jättekallt eller om värmepumpen går sönder.

Finns det något krav på att garaget ska vara brandklassat? Eller är hela utbygget en brandcell?
Klassningen är väl inte mer än EI30 har jag för mig så det betyder två lager gips i en vägg.
Om man öppnar upp en ventil så försvinner klassningen om det inte är en ventil med brandskydd.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #11 skrivet: 16 september 2010, 20:59:34 »
Nej garaget är inte brandklassat.
utan det är gips, isolering och sen gips igen. (alltså väggen som mellan föråd/garage)

Elementen kommer helt klart vara kvar som reserv, men vill som sagt slippa köra dom :)
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #12 skrivet: 16 september 2010, 21:08:53 »
Ok, i princip funkar en sån vägg som brandhämmare i 30 min. Men då ska även dörren in till förrådet vara en klassad dörr.

Räcker det inte bara att ha dörren mellan förråd och garage öppen? Trots allt är 30m2 stor yta att värma med en 110 paxfläkt?

Förutom lukt kommer dessutom fukt från garaget när det värms upp och bilen körts in en slaskig vinterdag.
Jag är inte negativ, man måste bara analysera åtgärden... ;)
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8776
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bra pump till en yta på ca 20 - 35 kvm
« Svar #13 skrivet: 16 september 2010, 21:19:35 »
Skulle den väggen vara Branskyddsklassad mot all förmodan då det handlar om privatvilla så är det bara att dreva med godkänt drev och använda godkänd brandskyddsfog från båda sidor om väggen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!