0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det har kommit kungörelse om en "Lag om ändring i miljöbalken; SFS 2010:742"http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20100742.pdfDen berör i vissa stycken fluorerade växthusgaser.
29 kap.3 §16 För miljöfarlig kemikaliehantering döms till böter eller fängelse ihögst två år den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet tar befattning meden kemisk produkt, bioteknisk organism eller vara som innehåller eller harbehandlats med en kemisk produkt utan att vidta de skyddsåtgärder, produktvaleller försiktighetsmått i övrigt som behövs på grund av produktens,organismens eller varans inneboende egenskaper och genom denna underlåtenhetorsakar eller riskerar att orsaka skada på människor eller i miljön.Detsamma gäller den som med uppsåt eller av oaktsamhet......7. använder en fluorerad växthusgas eller släpper ut en sådan gas på marknadenoch därigenom bryter mot ett förbud i artikel 8 eller 9 i förordning(EG) nr 842/2006,
Citat från: Lelle skrivet 15 september 2010, 23:28:01Det har kommit kungörelse om en "Lag om ändring i miljöbalken; SFS 2010:742"http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20100742.pdfDen berör i vissa stycken fluorerade växthusgaser.Ja.. det blir tufft för tillverkare som använder t.ex R134a.. såsom hela bilindustrin samt vissa värmepumpstillverkare. Vi har väl att vänta en än värre katastrof i form av dyrare utrrustningar med avsevärt högre energiförbrukning. Sorgligt.Enda ljuspunkten är ju om man inte lyckas teckna ett nytt avtal efter 2012 då Koyoto tar slut för då gäller ju inga förordningar längre
På vilket sätt blri det dyrare och högre energiförbrukning? Som jag ser det så är det bara en förtydling av vilka regler som gäller. De ämnen som avses i artikel 8 eller 9 i förordning (EG) nr 842/2006 har ju redan varit förbjudna sedan minst ett år tillbaks.Dessutom så följer ju redan alla tillverkare och installatörer de regler som finns avseende märkning av utrustningen, cerifiering av personal, etc...
Nån frågade tidigare huruvida förbudet mot att installera värmepump utan certifiering var lagstadgat eller inte. Nu är det iallafall inga tveksamheter kring det...Så, alla ni som har skrivit om hur enkelt ni har installerat era QC-pumpar - Det kanske är dags att radera era inlägg
Ja.. det blir tufft för tillverkare som använder t.ex R134a.. såsom hela bilindustrin samt vissa värmepumpstillverkare. Vi har väl att vänta en än värre katastrof i form av dyrare utrrustningar med avsevärt högre energiförbrukning. Sorgligt.
Toprunner, jag har hört att en del nämnt att R134a ska förbjudas. Men om man ser till alla blandningar som finns är R134a representerad i ett flertal.T ex R407C med 52% R134a och R404A som innehåller 4% R134a.Begreppen ODP(Ozone Depletion Potential) samt GWP(Global Warming Potential) ställer saker lite på ände tycker jag. Alla tre i mitt exempel har ODP 0, dvs ingen ozonnedbrytande funktion i atmosfären.Däremot har de olika GWP. R134a har GWP 1300, R407C har GWP 1770 och till sist R404A har GWP 3260.I mina öron låter som om R134a är bäst sett till GWP och ändå då ingår detta även i de båda andra som vad jag vet fortfarande ska vara kvar.Sedan har vi det lite nyare begreppet TEWI (Total Environmental Warming Impact)som även ska ta hänsyn till hur elen produceras för att processen ska kunna drivas.I en sån jämförelse borde ett mindre energieffektivt ämne som R1234yf inte anses lika bra.