Hej,
Jag är relativt ny på hus och vi har nu köpt vårt första (men inte flyttat in ännu)
Huset är ett 1-plans hus från 1986 på 130kvm. Det har en relativt öppen planlösning när det gäller vardagsrum/hall del.
Värmesystemet idag består av luftburen värme, det sitter ett batteri i taket i grovköket och till detta är det ett mekanisk till-/frånluftssystem (frånluft i de flesta rum). Tidigare har det funnits återvinning (FTX?) på frånluften, men inte längre. Utöver detta finns det ett fåtal elradiatorer t.ex. i badrum och grovkök.
Varmvattnet går genom en vanlig beredare (En Nibe modell 90-tal).
Summa summarum är att huset värms av "direktverkande el" utan återvinning och jag tycker det verkar väldigt onödigt.
Elkostnaden uppges till 29 000kr/år (~24 000 kwh?) inkl. hushållsel. Detta är visserligen rimliga pengar.
Det jag nu eftersöker är någon form av värmepump som för en billig peng (har ca 20 000kr att lägga kontant, eventuellt ett lån om kalkylen ser bra ut).
Det jag kunnat läst mig till är följande alternativ:
- Luft/luftvärmepump. Denna skulle sättas med innerdel i vardagsrummet och på så sätt kunna minska användingen av värmebatteriet på tillluften. En fördel är att det mekaniska ventilationssystemet kan användas för att sprida värmen. Det jag tänkt på är antingen en Sanyo 5kw för 16 000kr inkl. installation eller en Coolix 5kw inverter från Jula för 9995kr (beror på om den duger?)
- Frånluftsvärmepump. Kopplad på frånluften, det finns en fl-kanal nära varmvattenberedaren (som då står nära uppsamlingen/batteriet). Denna skulle i så fall ersätta beredaren och ge oss billigt varmvatten (dock ingen jätteförbrukning på 2 personer). Nibe Fighter 200P kanske? Förhoppningsvis en bättre begagnad om det finns.
- FTX-aggregat kopplat till batteriet, detta är jag osäker på hur det fungerar och vad jag får ut av det. Men det är väl så att frånluften värmer (växlas?) tillluften och på så sätt sänker användningen av batteri/eldrift? Men vad kostar ett sådant?
Vad kommer jag tjäna mest på? Mitt mål är att få ner driftkostnaden så mycket som möjligt för mina pengar (kort payoff) alternativt hitta en bra kombination av lösningar (i så fall låna pengar till det).
Vi kommer visserligen att bo i huset kanske 5-10år, men vill inte ha allt för stora investeringen nu i början (nog med huslånen). Alltså ingen bergvärme eller vattenburen värme som förslag tack
Jag hoppas att någon orkar sätta sig in i mitt "problem" och mina frågställningar. Om någon varit i samma situation vore det intressant att höra vad råden kan vara.
Tack på förhand!