0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT 490 jobbar med fast kondensering och har inbyggd shunt så det är ingen katastrof att styra golvvärmen med termostater. Men försök ändå få till en vettig framledningskurva på din VP, just för att VP:n får en jämnare belastning då.Men jag har inte exakt kläm på hur din golvvärme styrs.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv
2. Prova att ställa ner kurvlutningen på 490:n i vinter, blir det kallare inne så justera upp till god komfort nås. Detta för att VP:n inte ska shunta fram högre temp än vad som behövs. 3. I princip inte. Det här med jämn belastning avser att om det sker snabba flödesändringar i systemet så kan elpatron triggas igång i onödan. Det enda som händer är att det tillfälligt går lite mer ström.
Citat från: Carl N skrivet 13 september 2010, 15:56:062. Prova att ställa ner kurvlutningen på 490:n i vinter, blir det kallare inne så justera upp till god komfort nås. Detta för att VP:n inte ska shunta fram högre temp än vad som behövs. 3. I princip inte. Det här med jämn belastning avser att om det sker snabba flödesändringar i systemet så kan elpatron triggas igång i onödan. Det enda som händer är att det tillfälligt går lite mer ström.Aha, nu tror jag mig förstå! Tack! Men nu när jag ändå är igång...:i) Vad kan tänkas vara en rimlig kurva att testa? Nu är kurva 5 med neutral finjustering angivet. Kan 4 vara rimligt att testa? Huset är ett enplans på 120 kvm och i träkonstruktion (typiskt 80-tal). Sovrum och vardagsrum med radiatorer. Alla andra utrymmen har golvvärme med klinkergolv.ii) Att framledningstemperaturen följer ett givet diagram förstår jag, och att det är patronen som önskas undvikas, men finns det något som tyder på att IVT490 skulle må bättre under ett specifikt gränsvärde, alltså att det finns en särskild framledningstemperatur som är bra att hålla sig under rent generellt?