0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm det blev en Handöl 34T med värmemagasin......3 veckors leveranstid..... har idag plockat ut gamla kaminen samt gjort en förstärkningen som jag skall montera under bjälklaget i krypgrunden samt att jag har beställt aluslang och isolering för tillluften som jag drar ner i krypgrunden och ut ur den.Hoppas bara nu att det gåt bra att montera den nya kaminen och att jag blir nöjd med den.... Har suttit och räknat lite och har man tur kanske man kan halvera vedförbrukningen...... den nya kaminen skall ha en verkningsgrad på ca 80% och enligt säljaren så skulle min gamla ha ca 40% i verkningsgrad...... fan så skönt att bara bära in hälften så mkt ved..... //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 19 september 2010, 17:22:50Hmm det blev en Handöl 34T med värmemagasin......3 veckors leveranstid..... har idag plockat ut gamla kaminen samt gjort en förstärkningen som jag skall montera under bjälklaget i krypgrunden samt att jag har beställt aluslang och isolering för tillluften som jag drar ner i krypgrunden och ut ur den.Hoppas bara nu att det gåt bra att montera den nya kaminen och att jag blir nöjd med den.... Har suttit och räknat lite och har man tur kanske man kan halvera vedförbrukningen...... den nya kaminen skall ha en verkningsgrad på ca 80% och enligt säljaren så skulle min gamla ha ca 40% i verkningsgrad...... fan så skönt att bara bära in hälften så mkt ved..... //KristerVar nogrann med grundläggningen för kaminen. Min 26T var väldigt kinkig med att underlaget var helt i våg. Byggde upp och ner den tre gånger innan jag blev nöjd med resultatet... VAd har du för dimension på slang och isolering för uteluften? Jag har bara en kort slang nu som hämtar luft i krygrunden men jag har noterat att golvet blir kallt ovanför så en slang som hämtar luft från utsidan står på önskelistan.
Jo nu får det snart bli riktigt kallt så man får brassa på lite med kaminen och se vad den går för.Jo hittills är jag mer än nöjd...... hoppas det fortsätter så.En sak till som jag reagerade på var när man stänger luckan......vilken passform den liksom bara suger fast.....tycker att hela kaminen utstrålar riktigt hög kvalitet.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 07 oktober 2010, 17:40:48Jo nu får det snart bli riktigt kallt så man får brassa på lite med kaminen och se vad den går för.Jo hittills är jag mer än nöjd...... hoppas det fortsätter så.En sak till som jag reagerade på var när man stänger luckan......vilken passform den liksom bara suger fast.....tycker att hela kaminen utstrålar riktigt hög kvalitet.//KristerNu är det riktigt kallt! Hur har det gått med din kamin, ger den värme så att du inte behöver nöta så hårt på din Nocria?