0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Handöl 26T den höga modellen som jag har eldat en säsong. Den har ett större värmemagasin än den modellen som du tittar på och det är nog en stor fördel. Har fungerat fint och gav mycket skön värme under den kalla vintern som vi hade. Det var lite pyssel med att montera ihop den, vill gärna ha ett helt plant underlag att stå på.
Många frågor blev det ju. Först måste man bestämma sig för om det är form eller funktion man är ute efter, jag tycker inte 26:an är ful men smaken är ju som bekant inte lika hos alla. Jag har kaminen stående på nedre våningen i mitt hus och har eldat ganska flitigt i den första säsongen. Om stenmagasinet är ordentligt uppvärmt på kvällen och man avslutar med att lägga in hyfsat med ved i den så är den fortfarande varm på morgonen. Lite beroende på utetemperatur såklart... Jag använder min Nocria 18 som värmespridare eftersom den sitter monterad ovanför kaminen. Så fick man lite nytta av den också Thumbsup Har inte monterat någon fläkt i kaminen men den möjligheten finns, har för mig att originalfläkten var svindyr men det går nog att fixa till en lösning om man är lite händig. Nocrian fläktar ju på ganska bra och jag har trapphuset till ovanvåningen i rätt riktning så jag lyckas nog med att sprida en del av värmen uppåt.
Citat från: gummianka skrivet 12 september 2010, 15:29:42Många frågor blev det ju. Först måste man bestämma sig för om det är form eller funktion man är ute efter, jag tycker inte 26:an är ful men smaken är ju som bekant inte lika hos alla. Jag har kaminen stående på nedre våningen i mitt hus och har eldat ganska flitigt i den första säsongen. Om stenmagasinet är ordentligt uppvärmt på kvällen och man avslutar med att lägga in hyfsat med ved i den så är den fortfarande varm på morgonen. Lite beroende på utetemperatur såklart... Jag använder min Nocria 18 som värmespridare eftersom den sitter monterad ovanför kaminen. Så fick man lite nytta av den också Thumbsup Har inte monterat någon fläkt i kaminen men den möjligheten finns, har för mig att originalfläkten var svindyr men det går nog att fixa till en lösning om man är lite händig. Nocrian fläktar ju på ganska bra och jag har trapphuset till ovanvåningen i rätt riktning så jag lyckas nog med att sprida en del av värmen uppåt.Jo jag är först och främst ute efter funktionen och frugan prioriterar utseendet först.......så därför måste vi hitta en medelväg.....hihiNej 26:an är absolut inte ful men frugan tycker dock att 34:an är snäppet snyggare.....och smaken är ju olik......Men låter ju riktigt bra att den håller värmen hyffsat tills morgonen därpå. Men är den då hyffsat varm så den verkligen avger bra med värme då?//Krister
Hur har det gått? Hittat något vettigt alternativ. Den där Keddyspisen måste du fått ett väldigt bra pris på. De uppgifter som jag hade sa att det var en dyr pjäs.Mvh
Då är det bara att gratulera och önska lycka till med montaget! ThumbsupDu har väl sett att du kan hitta all dokumentation på kaminen på Handöls hemsida? Även installationsanvisningen! Tar du ut röken bakåt eller uppåt?Kvalitetsmässigt blir du nöjd, den känns rejäl och jag gillar handtaget som inte blir varmare än att man kan ta idet när man eldat en stund. När du eldar ska du lägga veden på botten av kaminen. Innerväggarna av värmeculit är lite känsliga och om man är ovarsam med vedklamparna så kan de skadas.Annars tycker jag inte det är svårt att elda i den.Upptändningsläget är när spjället är åt höger och när man eldar har man spjället rakt ut eller i något läge åt vänster.Återkom gärna med dina erfarenheter när du installerat och eldat lite i den. Mvh