0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JAg har en Thermia Villa från 2003 (tror jag). Vid en ombyggnad (2008/2009) flyttades pumpen och den rörkillen installerade ett tryckkärl (röd "plåtballong") isf den tidigare "plastflaskan". Anledningen till detta var att det skulle bli bättre "fart" på anläggningen.
Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkylt
hur stort kärl monterade vvs killen . vilket förtryck hade han på blåsan . vilket öppningstryck på säkerhetsventilen .?cocacola
Citat från: utopiazz skrivet 08 september 2010, 13:01:19Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkyltHur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?
Citat från: purjo__ skrivet 09 september 2010, 08:24:29Citat från: utopiazz skrivet 08 september 2010, 13:01:19Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkyltHur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?Har en tejpbit som jag markerar nivån på varje höst och vår. Än så länge har jag brine nivån på ungefär 3/4 av nivåkärlet så det är bara trycket som behöver justeras. Min misstanke är att säkerhetsventilen inte håller helt tätt, men eftersom jag bara tappar 0,1 bar på tre år så får det vara.
Det luktar inte sprit i rummet, men jag misstänker att det läcker i hålet. Fast det kanske inte det kan göra, kanske är en hel slang som går ner och upp?
Citat från: utopiazz skrivet 09 september 2010, 09:51:25Citat från: purjo__ skrivet 09 september 2010, 08:24:29Citat från: utopiazz skrivet 08 september 2010, 13:01:19Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkyltHur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?Har en tejpbit som jag markerar nivån på varje höst och vår. Än så länge har jag brine nivån på ungefär 3/4 av nivåkärlet så det är bara trycket som behöver justeras. Min misstanke är att säkerhetsventilen inte håller helt tätt, men eftersom jag bara tappar 0,1 bar på tre år så får det vara. Ja, då har ju du ett genomskinligt nivåkärl. TS problem var ju att han inte kunde se nivån...