0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vissa kommuner har anmälningsplikt för luftvärmepumpar. Jag vet inte om nån kräver bygglov också...Det finns ju dock en del trådar här som handlar om störda grannar, så det kan ju tänkas att fler kommuner sätter upp regler och riktlinjer för detta i takt med att prylarna blir vanligare.En annan 'förbilligande faktor' luftvattenpumpar (de som har vattenkretsen utdragen till utedelen) är att man relativt enkelt kan installera dom själv.Edit: Flyttat till 'Övriga frågor'
Citat från: purjo__ skrivet 05 oktober 2010, 14:04:14Vissa kommuner har anmälningsplikt för luftvärmepumpar. Jag vet inte om nån kräver bygglov också...Det finns ju dock en del trådar här som handlar om störda grannar, så det kan ju tänkas att fler kommuner sätter upp regler och riktlinjer för detta i takt med att prylarna blir vanligare.En annan 'förbilligande faktor' luftvattenpumpar (de som har vattenkretsen utdragen till utedelen) är att man relativt enkelt kan installera dom själv.Edit: Flyttat till 'Övriga frågor'vad är det som gör berg vp svårare att installera själv
Hur mycket mer anser ni att bergvärmen får kosta om den spar 4000kr mer per år jämfört med L/V-vp?
Pratade med en tekniker och om man räknar med att exempelvis borra 160m då ska man helst lägga på 8-10% för att få optimal besparingoch att energin i hålet håller även när det blir kallt.Någon mer som har samma filosofi?MvhAndreas
Kolla upp vad det kostar att låta borrfirman göra grävning, borrning genom vägg och framdragning av rör när ni installerar själva - i mitt fall var det såpass billigt att de gott kunde få göra det. Man sparar tillräckligt mycket på att installera själv ändå. Thumbsup