Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Förebygga snö- och isbildning på och under utomhusenheten
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Förebygga snö- och isbildning på och under utomhusenheten (läst 8946 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hahalj
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborgsområdet
Antal inlägg: 143
Karma +0/-0
Kön:
Senior systemingenjör
hahalj
«
skrivet:
06 september 2010, 00:08:49 »
Citera
Ämnet har avhandlats i flera trådar, här är mitt bidrag. Kanske nån kan få lite inspiration.
Har monterat fryssäkra frigolitisolerade plastlådor på benställningen under avrinningshålet i båda pumparna, från denna går ett isolerat 40 mm avloppsrör rakt ner i ytdräneringsslangen. Genom lådor och rör har jag dragit en 4 meter lång frostvaktskabel som förhoppningsvis ska hålla isen borta. Ovanför pumparna har jag byggt ett skärmtak som ska hålla nedfallande is och snö utanför.
«
Senast ändrad: 06 september 2010, 00:13:35 av Hasse_h
»
Loggat
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10201
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Förebygga snö- och isbildning på och under utomhusenheten
«
Svar #1 skrivet:
10 september 2010, 12:20:17 »
Citera
Snyggt. Egentillverkade isolerade trågbaljor? Finns dubbelmarkstativet att köpa? Håller på att förbereda en motsvarande installation. Möjligen skulle jag funderat på en liten luftspringa på några cm mot fasaden från väderskyddet åtminstone på sidorna för luftcirkulationen.
Räcker det med 20mm PEM för avloppet eller är det så stora mängder kondensvatten samtidigt? Tänker bygga stenkista en liten bit ut eftersom husdräneringen ligger för grunt hos mig och 20mm går att böja ganska enkelt till stenkistan, däremot inte 40mm...
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
hahalj
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Senior systemingenjör
hahalj
«
Svar #2 skrivet:
10 september 2010, 22:12:26 »
Citera
Det räcker säkert med 20 mm, annars finns ju flexrör.
Ang. luftspringa, jag tror inte det ska vara nåt problem med cirkulationen, jag håller min-avstånden enligt installationsanvisningen med marginal, men det återstår väl att se. Annars går det ordna till hyfsat enkelt efteråt.
Loggat
Villa på 148 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Samsung EHS Mono R290 12 kW, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW men som kanske enbart kan få gå som AC sommartid. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.
ghandi
Kan för mkt men inte
Expert på värmepump
Stad/land: Norrland
Antal inlägg: 663
Karma +0/-0
Kön:
Installerar Värmepumpar
ghandi
«
Svar #3 skrivet:
14 september 2010, 08:06:00 »
Citera
Citat från: Josth skrivet 10 september 2010, 12:20:17
Finns dubbelmarkstativet att köpa?
Just det där är byggt av ventilationsställning, finns att köpa hos större vent.grossister (pipor, fötter, hörn)
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10201
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
14 september 2010, 18:36:11 »
Citera
Tack, bra att veta om ventilationsställning. Ser förtroendeingivande ut för framtiden med varmgalvat och bra dimension.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ghandi
Kan för mkt men inte
Expert på värmepump
Stad/land: Norrland
Antal inlägg: 663
Karma +0/-0
Kön:
Installerar Värmepumpar
ghandi
«
Svar #5 skrivet:
15 september 2010, 14:06:53 »
Citera
Ska finnas som varmgalvat och elförzinkat, funkar bra med båda två.
Loggat
hahalj
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Senior systemingenjör
hahalj
«
Svar #6 skrivet:
21 april 2011, 08:54:00 »
Citera
Nu när vintern är borta så kan jag summera resultatet: fantastiskt!
, trots värsta vintern på decennier med djup tjäle och snö i mängder så har det varit HELT isfritt på pumparna. Har inte behövt fundera på dem öht. Det var klart värt jobbet och en 25W frostvaktskabel inkopplad hela vintern. Thumbsup
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #7 skrivet:
21 april 2011, 12:12:43 »
Citera
Snyggt montage....
men jag tycker att du byggt in utedelarna alldeles för mycket med sidoväggar och tak. Tror att det hindrar luftcirkulationen, speciellt som du har två stycken nära varandra.
Där jag bor (Stockholm) måste jag ha mer än dubbelt så hög markhöjd. Annars lägger sig för mycket snö tätt under utedelen och bromsar luftcirkulationen.
Skydden mot snö/is-ras har jag satt på hustaket i höstas. Har fungerat denna vinter, men förra vintern fick jag snöras som totalt begravde min Ecoair. Plötsligt blev elementen kalla en vårvinterdag. (jag hade spetsvärmen avstängd) Det tog ett tag innan jag räknat ut vad som hänt. Och ytterliggare en dag att gräva fram Ecoairen.
20mm är utloppet på det fabrikstillverkade värmetråget som följer med Ecoair. Det räcker.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
hahalj
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Senior systemingenjör
hahalj
«
Svar #8 skrivet:
21 april 2011, 14:28:34 »
Citera
Hur menar du att jag skulle märka av en försämrad luftcirkulation? Vad skulle bli effekten för mig? Jag har haft max 2-3 cm snö under dem denna vinter, tidigare har istäcket gått ända upp mot undersidan på dem. De har levererat värme minst lika bra som innan trots rekordkall vinter. Sidoväggen till vänster är för att skydda mot snö som kommer med västvindarna och förhindrar därmed effektivt kraftig isbildning i radiatorns lameller som jag tidigare år manuellt fick försiktigt knacka bort flera ggr per vinter. Till höger är det en vägg som ingår i husets konstruktion, den kan jag inget göra åt.
Och som jag skrev tidigare, jag håller min-avstånden till omgivande väggar och tak enligt installationsanvisningen med marginal.
«
Senast ändrad: 21 april 2011, 14:37:35 av Hasse_h
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1079
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
permard@hotmail.com
Börje__
jantijanti
ghupost
Josth
Kvarn
kebj76
jehu
Rillman
Andreasp123
RaveG
tardidan
Zappa59
joehal
sigge01
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info