Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vettig koppling av värmepump/ackumulator med värmepanna  (läst 4988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Motto: "Bättre sent än aldrig"
Undrar om det gÃ¥r att koppla in en fungerade vedpanna + 3000 liter stor ackumulator tillsammans med en 8 kw stor värmepump?  Avsikten är att periodisera vedeldandet men lÃ¥ta värmepumpen sköta om merparten av uppvärmningsjobbet i en skild värmecentral ca 15 m frÃ¥n bostaden.
Somliga säger det allra enklaste sättet är att koppla värmepumpen direkt till den fungerande ackumulatorn.  Andra igen säger att man bör koppla värmepumpen direkt till radiatornätet (ventilomkoppling för hand) för att slippa invecklade system. Vissa säger att jag bör kasta ut det 30 Ã¥r gamla systemet och acceptera att vedpannan jämte ackumulatorn har gjort sitt! Själv har jag svÃ¥rt att göra sÃ¥ drastiska beslut eftersom det ännu finns ved pÃ¥ gÃ¥rden att tillgÃ¥. Men vad blir en vettig lösning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Vettig koppling av värmepump/ackumulator med värmepanna
« Svar #1 skrivet: 05 september 2010, 15:50:38 »
Jag skulle koppla som 2 separata system med ventiler mellan om pannan är 30 år vet man inte hur länge den håller. På nibe 1245 kan man ställa den i sommar läge via menyn så att ingen värme produceras men vp står fortfarande för varmvattnet. Det går även att koppla en extern brytare som ställer pumpen i sommarläge så du slipper gå in i menyn om man tycker det är enklare. Ska till med en liknande inkoppling bara borrarn kommer Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vettig koppling av värmepump/ackumulator med värmepanna
« Svar #2 skrivet: 05 september 2010, 15:58:00 »
Om panna och acktank är 30 år kanske man skall börja fundera på att byta ut allt.

men visst kan man koppla en värmepump till acktanken som tex. CTC,Nibe,IVT/Bosch eller Sanyo för att få ner eldandet framförallt vår och höst.
Är det en 3m³ tank eller flera mindre tankar?

EDIT: skulle nog köra på tills det inte går längre sedan skulle jag nog gräva ner jordvärme för det finns väl lite mark att lägga en kollektorslinga i?
« Senast ändrad: 05 september 2010, 16:01:52 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Chic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Motto: "Bättre sent än aldrig"
SV: Vettig koppling av värmepump/ackumulator med värmepanna
« Svar #3 skrivet: 05 september 2010, 19:20:28 »
Jag skulle koppla som 2 separata system med ventiler mellan om pannan är 30 år vet man inte hur länge den håller. På nibe 1245 kan man ställa den i sommar läge via menyn så att ingen värme produceras men vp står fortfarande för varmvattnet. Det går även att koppla en extern brytare som ställer pumpen i sommarläge så du slipper gå in i menyn om man tycker det är enklare. Ska till med en liknande inkoppling bara borrarn kommer Thumbsup

Jag tror ocksÃ¥ att tvÃ¥ separata system med ventiler är att föredra.  Att koppla om  i värmepumpens meny  för att producera varmvatten sommartid lÃ¥ter bra. Har faktiskt tittat pÃ¥ Nibe 1245... 

Utloggad Chic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Motto: "Bättre sent än aldrig"
SV: Vettig koppling av värmepump/ackumulator med värmepanna
« Svar #4 skrivet: 05 september 2010, 19:29:16 »
Om panna och acktank är 30 år kanske man skall börja fundera på att byta ut allt.

men visst kan man koppla en värmepump till acktanken som tex. CTC,Nibe,IVT/Bosch eller Sanyo för att få ner eldandet framförallt vår och höst.
Är det en 3m³ tank eller flera mindre tankar?

EDIT: skulle nog köra på tills det inte går längre sedan skulle jag nog gräva ner jordvärme för det finns väl lite mark att lägga en kollektorslinga i?


Det finns tvÃ¥ ackumulatorer,  3000 liter och 300 liter, bÃ¥da har solslinga längst nere. Värmeförluster har systemet visst men tack vare vedeldningen (det har funnits ved) har jag tidigare inte brytt mej om sÃ¥ mycket.
Bergvärmeborraren kommer snart sÃ¥ det är ingen väg tillbaka. Vilket är det bästa och mest funktionsdugliga installationsalternativet  Ã¤r alltsÃ¥ den stora frÃ¥gan.  Ett invecklat system fÃ¥r man vara nÃ¥got försiktig med tanke pÃ¥ Ã¥ldersfaktorn som senare gör sig pÃ¥mind

Utloggad svensboda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vettig koppling av värmepump/ackumulator med värmepanna
« Svar #5 skrivet: 15 september 2010, 09:12:22 »
Jag har kopplat CTC EcoZenith 550i till min panna, på andra sidan tanken har jag en L/V-pump som sköter det mesta av värmen men pannan är en skön back-up istället för elpatronerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!